.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

dilluns, 4 de juny del 2012

Jo no sóc independentista

Tal vegada recordareu l’article que portava per títol Jo no sóc catalanista. Llegint aquell títol alguns potser vàreu pensar que allò era una provocació simpàtica de qui escriu aquest blog, i certament no puc pas negar que la cosa anava una mica per aquí. En qualsevol cas la provocació es limitava al títol, perquè de vegades has de fer mans i mànigues per cridar l’atenció del lector habitual, i alhora buscar-ne de nous. Però títol a banda, el contingut d’aquell article deixava ben clar el meu punt de vista sobre el catalanisme i els catalanistes.

L’article d’avui porta el títol que porta, i tampoc no discutiré que potser té la seva dosi d’innocent provocació. El fet cert és, però, que quan algú m’ho pregunta, jo no tinc costum de declarar-me com a independentista. Avui intentaré explicar-ho. Hi ha dues causes per no identificar-me amb l’independentisme català oficial. La primera és que es tracta d’un terme que amb els anys s’ha anat prostituint, i ara mateix no em sento gens identificat amb determinats col·lectius que, als efectes pràctics, se l’han apropiat gairebé en exclusiva. I és que algunes persones encara pretenen que només es pot ser independentista des de l’esquerra, i com més esquerranosa millor, quan és més que evident que, almenys a Catalunya, l’independentisme és un moviment políticament transversal. I sort en tenim! Vaja, que la visió del món que tenen les CUP es troba a les antípodes de les meves idees econòmiques i polítiques.

Bé, això serien les formes que d’alguna manera justificarien la meva incomoditat amb el terme independentisme, però anem ara al fons de l’assumpte. Ben entrats al segle XXI i vivint en un món tan interrelacionat com el nostre, penso que declarar-se independentista, així, sense més explicacions, és una mica com tornar a l’antigor. És com oblidar-se del correu electrònic i els telèfons intel·ligents i tornar al telegrama i a aquells telèfons negres de baquelita que per marcar el numero s’havia de girar un disc. Avui en dia hi ha tanta dependència mútua entre persones i territoris, volguda o imposada per la realitat que ens envolta, que declarar-se independentista és, més que un error, una utopia. Ni tan sols un país tan suposadament aïllat del món com Corea del Nord pot pretendre ser independent. Així, més que parlar d’independència el que ens cal és redefinir les nostres relacions i les nostres actuals dependències.

Sobre la nostra vinculació amb el territori, una vinculació que acaba definint una identitat nacional o, si més no, administrativa, existeixen al meu entendre tres adscripcions molt clares. Bàsicament cadascú de nosaltres és d’un poble o d’una ciutat, sigui per haver-hi nascut o per viure-hi i trobar-s'hi com a casa. Pels mateixos motius també som d’un país i, finalment, d’un continent. En el meu cas particular, sóc barceloní, català i europeu. Així, de tots els nivells administratius que actualment regulen la nostra vida i escuren les nostres butxaques, n’hi ha uns quants que es podrien perfectament eliminar, bàsicament perquè no ens aporten res de positiu, i les seves funcions que es considerin útils per a la societat podrien ser perfectament assumides pels nivells superior o inferior de l’escala burocràtica vigent.

Així, partint dels nostres ajuntaments -primer nivell administratiu- passaríem directament a la Generalitat de Catalunya -segon nivell-, eliminant els nivells administratius de les comarques, les vegueries que alguns encara reivindiquen amb nostàlgia, i les obsoletes províncies. No cal dir que aquesta simplificació administrativa no exclou la possibilitat que es poguessin mancomunar determinats serveis entre diversos ajuntaments. Però per fer això només cal que els consistoris es posin d’acord i no hi veig, per tant, cap necessitat de crear un nou nivell polític i/o administratiu que actuï com a tutor de l’alcalde. Aquesta simplificació administrativa tampoc hauria de condicionar la possibilitat que la llei electoral establís unes circumscripcions electorals diferents de les actuals. Continuant amb la meva proposta de simplificació administrativa, de la Generalitat de Catalunya passaríem directament a la Unió Europea -tercer nivell-. Ras i curt, en el meu cas jo proposo l’eix Barcelona*Catalunya*Europa, amb la millor voluntat, això ho dono per descomptat, de mantenir unes excel·lents relacions amb tots els nostres veïns.

11 comentaris:

Clidice ha dit...

I perdre totes les quotes de poder? Ai, mare, que et linxaran!

Percola ha dit...

Estic básicament d'acord. Sobren dos o tres administracions que es creuen amb dret de manar-nos. Però, sempre però, voldria distingir dos casos particulars, dos excepcions:

1.- Àrees metropolitanes: S'ha de resoldre i donar una solució de continuitat política al que ja és un continu urbà. Concretament, Barcelona, que es pot extendre des de Castelldefels a Mongat, fins a Martorell, fins a Montcada... Seria un ajuntament immens i per no allunyar encara més l'administració municipal de la ciutadania, cada districte (antic municipi) hauria de tenir un òrgan consultiu. Ep, sense càrrec adicional, que segur que hi ha gent que voldria colaborar amb aquestes asamblees de barri (i gent que ja ho fa).

2.- Món rural: Allà on els municipis siguin molt petits els consells comarcals harien de realment coordinar (i mancomunar) serveis als seus municipis. La composició dels consells haruia de ser representativa dels municipis, però que no impliqués més "motxilles" pels seus membres.

En quant a diputacions (o vegueries, si finalment es creen) que seguissin existint com a circunscripció electoral, sense cap càrrec directiu (ni sou ni dietes associades).

Jordi ha dit...

No hi ha d'haver cap problema en que hi hagi una coordinació d'ajuntaments ja sigui amb una organització o no, el que han de deixar de ser aquestes són llocs on col·locar o jubilar gent.

En quant a l'independentisme, com ja s'ha notat, jo em considero d'esquerres (per a mi el PSOEc és de dretes al ser neoliberal) però de cap manera considero que l'independentisme sigui només d'esquerres. El que si ha passat és que tradicionalment molta gent, no per ser de dretes si no per tenir interessos econòmics o polítics ha preferit la submissió.

A més, els termes són tant diferents que ja se sap que el que més s'assembla a un nacionalista espanyol de dretes és un nacionalista espanyol d'esquerres. Perquè molt d'esquerres es diuen però no reconeixen el dret d'un poble a decidir lliurement car ha d'estar sota la direcció d'Escanya.

Jordi ha dit...

M'oblidava. Tot i sent d'esquerres i no estar gens d'acord amb la manera de pensar de CiU, els votaria si ens portessin a la independència. Després, en un Estat normal, el poble ja escolliria...

Anònim ha dit...

Hola Miquel,

M'ha interessat molt el que dius i com ho planteges.
Però hi ha una cosa que m'ha deixat amb la curiositat.
Això que la visió del món de les CUP està a les antípodes de la teva...

No pretenc més que entendre't i per tant m'agradaria que em diguessis quina és la teva visió sobre la visiò del món de les CUP.

Jo conec mínimament alguns dels seus militants a **** i, a nivell municipal, em mereixen ara per ara crèdit ètic i polític, i potser perquè no han governat mai poden mantenir intactes determinades essències ... t'agradin o no , les comparteixis o no.

Ara bé, la resta de partits, tots entren dins del grup de pestil·lències diverses en diferents graus...

El Tripartirt en el què jo creia em va ben defraudar ...
però és que CiU, vist el grau de corrupció institucionalitzada que es destapa amb els lligams amb el cas Palau de la Música, ens obliga a tenir-los com uns mafiosos només una mica per sota del nivell mafiós del PP. I al conjunt dels polítics com a enemics odiats.

Unknown ha dit...

Bàsicament estic d'acord amb Percola, especialment en la seva perspectiva de l'àrea metropolitana. Va ser un error garrafal eliminar la primera experiència dels 80, i ara ens adonem que les ciutats que funcionen són les que tenen governs metropolitans forts.
Quant a Consells Comarcals i Diputacions, només una consideració i em permeteu que la faci perquè treballo a una d'aquestes organitzacions, treballo amb polítics i alhora estic a una unitat tècnica. Vaja, no em considero un buròcrata i tampoc un assessor. Evidentment sobra un dels dos nivells, o potser tots dos: és cert que en ocasions cal un nucli que dinamitzi un treball en xarxa (per allò de crear economies d'escala). Però no sempre l'escala més propera, la comarcal, és òptima. Hi ha diversos exemples que ara no venen al cas, tant en zones rurals com molt urbanes. El fet és que segurament amb les funcions de dinamització i suport tècnic, sí són necessàries les vegueries (substituint vegueries) o els consells comarcals, però com a administració depenent de la Generalitat, descentralitzada,despolititzada i no pas depenen del nivell local. Si depenen dels alcaldes, com passa amb els Consells Comarcals, acabaran sent una font inesgotable de clientelisme local (com ja passa amb molts Consells Comarcals). I si té personalitat pròpia passarà com amb les Diputacions actuals. Però per donar aquest pas cal: 1. Determinar què poden fer i què no els ajuntaments (actualment gasten un 40% en despesa no obligatòria); 2. Premiar els ajuntaments que mancomunin i obligar a avaluar els seus serveis.

Percola ha dit...

Per alusions d'Andreu Orte recomento.

La realitat geográfica, económica i social de Catalunya és molt variada. Però s'ha de reconèixer que les comarques amb les seves capçaleres (no necessàriament la capital) són una estructura bastant cohesionada però a vegades amb excepcions. Per exemple, el cas de Reus, que actúa com a gran node econòmic no només del Baix Camp, també del Priorat o de la Ribera d'Ebre. ¿Però fins a quin punt tindria sentit considerar una veguería amb capital a Reus solapant-se amb una vegueria amb bicefàlia Tortosa/Amposta?

El que hauria, doncs, de proporcionar un nivell administratiu suparmunicipal són eines de gestió: Arquitecte municipal, contable... i infraestructures i serveis: gestió comuna de camins, regadiu i aigua de boca, gestió de residus... La primera categoria, la dels gestors, pot perfectament penjar d'un consell comarcal, donat que no hi haurà feina a temps complet a un ajuntament petit però sí a tots els ajuntaments de la comarca. La segona categoria ha de partir d'una directiva general de la Generalitat, però prou àmplia com per que cada consell comarcal la pugui aplicar adaptada a l'entorn que coneix bé, sense els problemes de que hagi de carregar directament sobre cada municipi.

No sé si aquesta ja es gairebé la tasca que fa la diputació. Si fos així, en comptes de tenir quatre diputacions grans -amb un enfoc més petit que el de la Generalitat però massa gran encara pel nivell municipal- existirien fragments de diputació -petites lupes amb una visió conjunta d'un territori unificat d'una comarca, visió que no es pot tenir amb unes grans xifres de la Generalitat.

Miquel Saumell ha dit...

Clidice,
Han passat tres dies i sortosament encara no m’han linxat, però alguns ja em miren malament. Com que jo soc bàsicament optimista ho interpreto com que vaig pel bon camí :-)

Percola,
Em quedo amb la teva frase inicial: "Estic bàsicament d’acord", i a partir d’aquí, evidentment, podem discutir els detalls, es pot fer alguna excepció allà on sigui estrictament necessari, però la meva norma és que com menys administracions públiques hi hagin millor anirem... i més barata ens sortirà la festa.

Jordi,
Em va quedar molt clar des d’un bon principi que tu ets molt d’esquerres, i per això aprecio especialment els teus comentaris. Però quan dius que el PSOE és neoliberal només demostres no entendre què és el liberalisme. El PSOE és tan intervencionista i, per tant, antiliberal, com el PP... i com la resta de partits amb representació parlamentària. Deixa’m dir-te també que identificar el "tenir interessos econòmics o polítics" amb una determinada ideologia em sembla una burda simplificació que no reflecteix la realitat. D’interessos en té tothom, des de la dreta fins a l’esquerra.
I sobre qui ens portarà a la independència també és un error focalitzar-ho en un únic partit, es digui ERC, CiU o qualsevol altre. A la independència només s’hi arribarà, com a primer pas, per la voluntat expressada per un mínim de 68 diputats. I a partir d’una declaració del Parlament, caldrà que sigui ratificada pel 50% dels vots més 1 vot en un referèndum decisori. I repeteixo una idea que sovint l’esquerra tendeix a oblidar: d’independentistes n’hi ha des de votants del PP (jo en conec més d’un) fins a votants d'EUiA.

Andreu,
Començaré dient que tècnicament tu hi entens molt més que jo. Dit això, entenc perfectament el punt de vista d’un que s’ho mira des de dintre. A partir d’aquí, però, comença la discrepància. L’altre dia parlava amb un president de consell comarcal que em va fer un discurs tan abrandat sobre la conveniència que no se suprimís el seu xiringuito que... gairebé em convenç. I sobre el clientelisme polític que dius que hi ha arreu et dono tota la raó, i per això com menys administracions públiques hi hagi menys clientelisme hi haurà. Ja saps que jo sóc un ferm partidari d’eliminar tutories polítiques i deixar més camp a les iniciatives privades, evidentment amb els controls que calguin per tal d’evitar els excessos que es donen ara.

Jordi ha dit...

El liberalisme teòric queda molt bé a les aules però l'aplicació no té res a veure. Jo hem referia al liberalisme pràctic que acaba conduint al mateix de sempre perquè la gent és liberal fins que aconsegueix quotes de poder que li permeten acabar amb el mateix neoliberalisme.

El PPSOE són intervencionistes però per aconseguir quotes de poder. Igual que les grans empreses que eliminen la competència de manera poc liberal pactant preus en reunions nocturnes i aconseguint monopolis. Aquest és el liberalisme que volen. És la mateixa crítica que es pot fer a altres sistemes: en teoria són una cosa però en la realitat no existeixen.

I en quant a la independència estic d'acord, volia dir una cosa diferent en resposta a que sembla que només l'esquerra sigui independentista, i posava d'exemple el que podria ser el meu vot però per mi si s'enfonsés CiU millor per evitar els seus comportaments mafiosos a que ens tenien acostumats abans del tripartit: tres empreses conec enfonsades per persones d'aquest partit, molt liberal ell, amb pràctiques pròpies del partit únic. Però mira, si com a mínim fessin alguna cosa positiva en la seva història pel bé de Catalunya i la gent que hi habita que no siguin els seus, els arribaria a votar.

Miquel Saumell ha dit...

Jordi,
Res a veure el veritable liberalisme amb aquesta col·lecció de tòpics, però entenc que tant des de la dreta com des de l’esquerra se’l combati, bàsicament per desconeixement.
Sobre l’independentisme, els partits i tot això que expliques, et recordo que en una democràcia governa qui guanya, i encara que tu puguis pensar que tots els electors d’un determinat partit estan equivocats i es continuen equivocant elecció rere elecció, el fet evident és que des que hi ha democràcia a Catalunya les eleccions sempre les han guanyat els mateixos, que no són precisament els meus.
I sobre el concepte "el bé de Catalunya", suposo que no pretendràs que tothom coincideixi amb la teva definició del que és “el bé de Catalunya”.

Jordi ha dit...

És evident que quan parlo del "bé de Catalunya" faig referència a la meva opinió, amb el que crec sincerament que seria millor. Aquest lloc és opinió. Suposo que no cal aclarir-ho cada vegada. Tot i que escrigui de manera directa tot és la meva opinió i respecto les altres. En aquest cas SI que poso en dubte que molts dels seus moviment siguin pensant en els que ells creguin que és el bé de Catalunya i no en les seves butxaques.

I en quant al liberalisme evidentment tenim opinions diferents però a la pràctica porta al govern d'uns pocs no escollits (opinió).

És evident que jo respecto les decisions de la gent en unes eleccions, de fet és el que vull, que la gent pugui decidir. Però això no treu que molts dins del grup guanyador, a qui ni els votants moltes vegades coneixen treguin profit. No se'ls va votar per aprofitar-se de la situació... Això és al que em referia.