(Article original publicat el 26/8/2022 a La Veu de l'Anoia, núm. 2084, pàg. 2)
Els Telenotícies de TV3 ens informen cada mes sobre les grans audiències d'aquesta cadena, que sempre estan per sobre de les xifres de les cadenes de la competència, públiques i privades.
A moltes vinyes catalanes i no catalanes va començar la verema a finals de juliol, una mica avançada si la comparem amb les dates de fa uns anys. L'avançament de la verema es deu al canvi climàtic, que fa que el raïm maduri abans.
El lloc més austral de l'estat espanyol on es produeix raïm i s'elabora vi són les Illes Canàries. A Lanzarote, per exemple, el propietari de la vinya ha pagat als veremadors 10 €/hora per la feina i, un cop recollit el raïm, els pagesos el venen a 3 €/kg a la bodega que elaborarà el vi.
Si comparem sous i feines, a Sarrià una senyora de la neteja cobra 12 €/hora, més assegurança, però deixaré de banda les derivades impositives, ja que, a les Canàries, l'economia informal és més habitual que aquí. Per no tenir, les Canàries no tenen IVA, tot i que també formen part de la Unió Europea.
A Catalunya, els grans productors de cava paguen el raïm a menys de mig euro el quilo. Són dues empreses que recentment es van vendre a inversors estrangers; són grans en producció, però no necessàriament en qualitat. En ampolles venudes al mercat interior i a l'estranger, una d'aquestes empreses seria la TV3 del cava.
Al Priorat paguen el raïm a 1,20 €/kg, i si obrim més l'objectiu geogràfic i busquem preus d'altres països, tant a França com a Itàlia el preu del raïm encara és molt més car. Si ho centrem en els vins escumosos, a França, en general, produeixen un champagne de molta més qualitat que el cava, i els preus així ho reflecteixen. A Itàlia, en canvi, on el raïm també es paga força bé, l'equivalent del nostre cava, el prosecco, no val res. Dit això salvant totes les distàncies dels gustos particulars i del patriotisme vinicultor del consumidor.
Per tal de revalorar el producte, uns pocs productors de vins escumosos catalans van decidir que s'havien de desvincular de la dinàmica cavista dels grans productors que dèiem abans, delimitant també el territori d'actuació, i per diferenciar-se van crear la marca Corpinnat. Tot i que els resultats s'aniran veient en els pròxims anys, sembla una bona iniciativa.
La conclusió és que el preu del raïm té poc a veure amb la qualitat del producte final, com tampoc té relació la qualitat dels programes de TV3 amb la xifra declarada d'espectadors. En tots dos casos, dissortadament, tenim una clientela poc educada i, per tant, poc exigent.
.
"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)
divendres, 2 de setembre del 2022
Vi, cava, prosecco, champagne, corpinnat i TV3
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada