.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

dilluns, 11 de gener del 2010

Síria vista des de Teià

Un grup d’amics ens varem trobar dissabte a Teià per dinar plegats. El plat principal de l’àpat era xai al forn amb panses, prunes, olives i pinyons. El xai és un dels plats clàssics dels països mediterranis del Mitjà Orient, així que l’àpat ens va servir d’introducció gastronòmica al curt viatge virtual a Síria que varem fer tot just després de dinar. En menys d’una hora varem visitar Damasc, Àlep i uns quants llocs més d’aquell interessant país. De les persones que dissabte compartíem taula alguns havien tornat de Síria no feia gaires dies, i tenien els records del seu viatge encara molt frescos. Uns altres no hi havien estat mai i es mostraven interessats en saber coses d’aquell país.

Els que havien viatjat a Síria havien fet en menys d’una setmana uns quants milers de fotografies, que ara amb això que les fotos ja no s’han de portar a revelar se’n fan moltes més que abans. Però com que aquella quantitat de fotos era del tot ingovernable posteriorment se’n van seleccionar unes quatre-centes, es van muntar en una presentació de photoshop força dinàmica i tot plegat es va acompanyar d’una música adient al país per tal de poder-les veure en format panoràmic i comentar-les entre tots. Res de nou, la típica sessió d’ensenyar o veure les fotos d’un viatge, una experiència que intueixo que tothom ha viscut (patit?) més d’una vegada.

Durant el visionat de les fotos els comentaris eren els usuals que es fan en aquestes ocasions: “Mira, en aquest bar és on ens van intentar col·locar un suc de taronja caducat”; “Mira, aquest és el venedor del zoco que ens demanava trenta lliures per aquell objecte i al final ens el va acabar venent per vuit després d’un llarg regateig”; “Mira, aquí estem esmorzant (un bufet impressionant!) a l’hotel de Damasc”; “Mira, aquest és el xofer del nostre autobús amb cara d’emprenyat perquè havíem de marxar i encara en faltaven dos”; “Mira, aquí ja som a l’aeroport de Viena fent un canvi d’avió en el viatge de tornada”, i d’altres per l’estil. Què us haig d’explicar?

Els que em coneixen saben que m’agrada viatjar, sí, però també saben que cada dia m’agrada menys fer el turista. En aquest aspecte sóc una mica estrany, ho reconec, doncs no acostumo a fer allò que fa la majoria de viatgers quan surt de casa. Hi ha dues coses que no acostumo a fer mai quan viatjo. La primera és que no fotografio res, ni tan sols porto una simple càmera de fotos. La segona és que no acostumo a comprar res, no sóc persona de tornar a casa amb records o gangues dels meus viatges. No per res, simplement no ho faig, sense necessitat de buscar-hi més explicacions. Entre passar-me mitja hora en una botiga i estar-me mitja hora prenent un cafè en un bar qualsevol observant la gent m’inclino sempre per la segona opció, sigui a Damasc o a Paris.

5 comentaris:

Clidice ha dit...

jo viatjo amb un malalt de la fotografia, no et pots imaginar l'arsenal de càmeres, objectius, targetes de memòria, piles ... però bé, aquesta és una altra manera de viatjar, i això de fer el turista i regatejar "pels puestus" no és ben bé la nostra. Això si, no fem "passis" per ningú. Es pengen al Picasa i qui ho vulgui mirar que ho faci :)

Miquel Saumell ha dit...

Clidice,
Encara que com ja he dit a mi no m’agrada comprar, sempre m’ho passo bé regatejant les compres dels meus acompanyants. Em sembla que de regatejar en sé una mica però admeto que ni molt menys estic al nivell dels venedors àrabs (i no àrabs) que m’he anat trobant al llarg dels anys. Sempre he pensat que s’aprèn molt més a comprar i vendre amb una visita al Jalili d'El Caire o al Gran Basar d'Istanbul que amb una lliçó magistral a can Esade.

joliu ha dit...

Jo també prefereixo això, la terrasseta i mirar la gent. Ara bé, dissimulant els faig fotos. Al cap dels anys és sorprenent mirar aquestes fotos, captes infinitat de detalls que t'havien passat per alt

Miquel ha dit...

A mi sempre m'agrada dur una càmera a sobre quan viatjo, més aviat per fotografiar l'anècdota o aquell detall sorprenent i inesperat que no pas el monument de torn.

Miquel Saumell ha dit...

Joliu,
Segurament tens raó però jo em conformo desant aquestes anècdotes i detalls al disc dur del meu cervell, i quan me n’oblido doncs... què hi farem!

Miquel,
Tu fas més o menys com tothom, ja dic que l’estrany sóc jo.