.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

dimecres, 22 de juny de 2022

Treballadors de Ryanair

Per a segons quins perfils professionals l'oferta laboral és molt limitada. Sigui com sigui, ningú t'obliga a treballar a Ryanair. La meva experiència d'anys combinada amb el fet de tenir familiars que professionalment es dediquen a volar i de tant en tant m'expliquen coses de la seva feina, em permet dir que de les companyies aèries més conegudes que volen per Europa, Ryanair és la que menys bé tracta als seus pilots i tripulants de cabina, i no parlo del personal de terra perquè ho desconec. I sense perdre de vista una altra realitat: el tracte que l'empresa dóna als seus treballadors acostuma a ser similar al tracte que dóna als seus clients.

Un es pot preguntar com és que si aquesta empresa és com és, de tant en tant jo mateix també l'he utilitzat com a client. La resposta és ben senzilla: des de Barcelona i Girona, Ryanair ofereix destinacions que altres companyies no cobreixen. Si has d'anar a, posem per cas, un determinat aeroport del nord d'Itàlia al qual, des de Barcelona, només hi vola Ryanair, les alternatives són dues: o fas un vol directe amb aquesta companyia, o voles fent escala amb una altra companyia, i això et farà allargar molt el temps de viatge. Cal, doncs, triar què et convé més, i en el meu cas em convé més la rapidesa.

Els treballadors de Ryanair tenen poca tendència a sindicar-se, i es veuen obligats a acceptar els abusos als quals són sotmesos per part de l'empresa. El motiu de la deixadesa sindical d'aquests treballadors l'hem de buscar en la mateixa empresa, ja que l'activitat sindical està mal vista pels seus dirigents. És per això que aquests treballadors gairebé mai van a la vaga. Ara, però, n'han convocat una per a finals de juny i primers de juliol, amb tot el que això pot comportar per a la seva clientela, turistes en bona part.

Posaré tres exemples dels molts que podria posar. Els uniformes dels pilots van a càrrec del treballador, i això vol dir que si se t'estripen els pantalons, te n'has de comprar uns altres. Una ampolleta d'aigua pel tripulant de cabina? El treballador l'ha de pagar, com si fos un viatger més. Si a causa d'unes condicions meteorològiques adverses l'avió queda atrapat tres dies en un aeroport, els pilots s'han de pagar de la seva butxaca l'hotel i la manutenció.

Els sous, tant del copilot com dels tripulants de cabina, estan per sota del nivell de misèria. Els pilots cobren una mica més, però no gaire. I les altres companyies low cost ho saben, i de mica en mica també intenten copiar aquestes situacions d'esclavatge. Així que encara que potser no en som prou conscients, quan comprem vols barats de Ryanair estem col·laborant a perpetuar aquestes misèries.