.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

dilluns, 5 de gener del 2015

Small is beautiful

Ho recordo bé. En un dia indeterminat de finals de la primavera de l’any 2004 vaig veure que La Vanguardia anunciava que es posaven a la venda per internet bitllets d’avió d’una nova companyia aèria low cost anomenada Vueling, que començaria a volar a primers de juliol d’aquell any. Com que m’agraden les novetats aquell mateix dia vaig comprar, molt bé de preu per cert, dos bitllets per anar a Paris a primers de juliol. Llavors es podia escollir seient sense cap cost extra sobre el preu del bitllet, i vaig veure que en el planell de la cabina que em va aparèixer a la pantalla de l’ordinador pràcticament tots els seients del meu vol estaven lliures. Allò era una evidència més que jo era un dels primers clients de Vueling.

A l’hora d’embarcar vaig observar que pujàvem a un avió nou de trinca, i recordo que vaig preguntar a l’hostessa per les hores de vol que tenia aquell aparell (només vuitanta). Aquells primers dies Vueling tan sols disposava de dos avions Airbus 320, tots dos amb base a Barcelona. Els primers temps, com que eren molt pocs empleats, era freqüent trobar-te amb el mateix personal de cabina, i hi havia un tracte molt amable, gairebé familiar. Tot allò no tenia res a veure amb els preus ni amb el tracte prepotent de la companyia de bandera espanyola, que en aquella època encara operava a Barcelona. Després Iberia va decidir per sorpresa que els catalans ja s’espavilarien sense els seus serveis, però jo ja feia anys que m’espavilava perquè per motius que no són del cas amb Iberia intentava i intento no viatjar-hi.

He fet molts viatges amb Vueling, i en els darrers anys el servei s’ha anat deteriorant, especialment des que va passar a ser propietat d’Iberia i, de retruc, del grup IAG liderat per British Airways. Ara Vueling té molts més avions, més bases repartides per Espanya i Europa i, per tant, moltes més destinacions que al principi, però ha esdevingut una companyia aèria amb molts retards, massa sovint poc o gens justificats, manca d’explicacions del personal de terra, poca eficiència en respondre les reclamacions, etc. Una pena. Ep, als catalans ens va molt bé disposar dels serveis de Vueling, però els que en som clients des del principi trobem a faltar aquell bon tracte, aquella puntualitat i la voluntat de servei al client que hi havia abans. I encara que hi ha qui diu que bigger is better, jo sóc un ferm defensor del small is beautiful.