.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

dimecres, 4 de febrer del 2009

El tramvia per la Diagonal i els gossos a Pedralbes

Aquests senyors tan simpàtics que fa trenta anys governen Barcelona tenen ara en projecte una reforma urbanística de la Diagonal en la que el tramvia hi jugarà un paper molt important. Per conèixer l’opinió de la ciutadania sobre el projecte volen muntar una consulta popular, la primera que s’organitza a nivell de ciutat si la meva memòria no em falla. No queda clar si la consulta serà vinculant o no ho serà, però pretenen que els barcelonins hi diguem la nostra. Aquesta gent, quins detalls!

Doncs bé, m’han assegurat que la decisió de fer passar el tramvia per la Diagonal ja està presa i amb aquesta consulta potser només ens deixaran opinar sobre el color de les papereres i poca cosa més. O bé la consulta serà només com una enquesta sense caràcter vinculant.

No queden clares, per tant, quines són les veritables intencions del senyor Martí i companyia amb aquesta consulta popular. Em permeto aclarir als lectors de comarques que no seguiu de prop la vida política de la capital que Carles Martí és l’home fort del partit a la ciutat de Barcelona, i també l’home fort del partit a l’ajuntament. El partit és el partit que mana arreu. Queda per tant aclarit el paper que juga cadascú.

Hi ha el senyor Hereu, sí, que exerceix el paper institucional d’alcalde, però qui mana a l’ajuntament és el senyor Martí, evidentment amb el permís dels seus socis comunistes, verds i alternatius. La colla de la senyora Mayol, per entendre’ns. Sí, sí, la promotora d’un hotel de luxe per a gossos a Pedralbes que l’altre dia, per justificar la seva extravagant proposta, va gosar comparar els gossos amb els nens dient que el cost per plaça hotelera de gos estava una mica per sota del cost per plaça escolar de nen. I es va quedar tan ample. I l’alcalde Hereu com si sentís ploure. I el senyor Martí mirant cap a una altra banda. I la majoria dels barcelonins prenent til·la a dojo i preguntant-nos què hem fet per haver d’aguantar tot això.

Jo no sé si aniré a votar. En qualsevol cas entenc que abans, posats a promoure consultes populars, com a resident del districte se m’hauria de permetre votar, amb caràcter vinculant, sobre si s’ha de fer l’hotel per a gossos a Pedralbes o no s’ha de fer. I és que és evident que no s’ha de fer. Però això ho veu tothom menys la senyora Mayol. És evident que el senyor Hereu també ho veu, però fa el murri per allò dels equilibris i els pactes; no s’ha d’oblidar que el senyor Hereu governa en minoria. I el seu govern en precari depèn dels capritxos de la senyora Mayol.

11 comentaris:

Anònim ha dit...

Potser és que estic espès però no acabo d'entendre el tema. Si ja tenim un tramvia a la diagonal, no? I això dels gossos quin sentit té? A on de Pedralbes? Quina es l'excusa per fer aquesta tonteria amd diners públics.

Vida quotidiana ha dit...

Les consultes populars han de ser per definició per temes menors, com decidir quin color que llueixi el tramvia. Per la resta ja tenim una Corporació Municipal que teòricament ha de prendre les decisions basant-se en informes i anàlisis de costos i beneficis.

I respecte de la gossera, jo tinc una proposta: ubicar-la al costat de la casa de la senyora Mayol, del senyor Martí, o de l'alcalde Hereu.

Miquel Saumell ha dit...

David,
Sobre el tramvia: si dividim la Diagonal en tres trams, el nou projecte es refereix al tram central, el que enllaça Francesc Macià amb Glòries. Evidentment els dos trams dels extrems ja tenen els seus tramvies.
Sobre l'hotel per a gossos: em temo que això només t'ho podria respondre la senyora Mayol.

Miquel Saumell ha dit...

David,
Responent al teu segon comentari, el senyor Martí no sé on viu però sí sé on viuen la senyora Mayol (a Gràcia) i el senyor Hereu (a Les Corts), i la teva proposta és inviable perquè allà no hi ha terreny disponible. Però ja estaria bé, ja!

Unknown ha dit...

Es decidirà sobre espais de convivència bici-vianant, que afecta indirectament on anirà situat el tramvia i on els cotxes. N'he parlat 3 cops al meu blog sobre aquest procés participatiu i com comento, millor fer alguna cosa participativa barata que no afecti gaire els criteris tècnics. Confrontar estètica amb elements urbanístics i de transport pot ser contraproduent. És una qüestió de calers, però també d'expectatives... i quantes més expectatives de la població més risc. El projecte, en tot cas, arriba tard perquè si el tramvia era una bona opció (qeu l'és), ja existia quan es va decidir fer-lo fins F.Macià. En tot cas, connectar els dos límits de la diagonal serà bo per la ciutat, tot i que a mí m'agradava més una remodelació que donés més pes i prioritat al bus.
Amb això s'acaba l'aïllacionisme tant desitjat per una part de la població de la part "noble" de la Diagonal, que agradi o no viuen al mateix carrer que els ciutadans de Besós Mar.
El senyor Martí, per cert, viu al Raval, on va anar quan era regidor de Ciutat Vella i va a caminar a treballar.Un fet que en el seu moment va passar desapercebut.

Miquel Saumell ha dit...

Andreu,
Resulta evident que les coses es veuen de manera molt diferent segons les ulleres que uns i altres ens posem.
Jo crec que si només s'han de decidir detalls de tan poca importància és millor no fer res i deixar-ho tot en mans de l'equip de govern i dels seus serveis tècnics que segurament hi entenen molt més que jo. A alguns no ens agrada que ens enganyin i jo massa sovint em sento enganyat pel meu ajuntament. Penso que gastar calés per preguntar-nos quatre bajanades per fer veure que ara hi ha més participació que abans és llençar-los fent demagògia. I no m’agrada que es llencin els diners públics ni m’agrada la demagògia.
Això que dius de "l'aïllacionisme tant desitjat" t'asseguro que no ho havia sentit mai, cada dia s'aprenen coses noves. Però ja que fas una diferenciació entre ambdues diagonals et suggeriria que et miressis el preu dels pisos de la banda de diagonal mar. T’enduràs una bona sorpresa i potser ja no hi veuràs tanta diferència entre el poder adquisitiu d'uns i d'altres ciutadans. I si ho dic és perquè conec la zona.
Quan al senyor Martí, si com dius viu al Raval i va a treballar a peu em sembla la cosa més normal. Jo quan tenia el despatx a la part baixa de la Via Laietana també ho feia i t'asseguro que no havia de fer cap esforç.
I sobre allò que dius de que “quantes més expectatives de la població més risc”, com volent dir que s’ha d’evitar que el ciutadà es generi expectatives, hi discrepo del tot. Només faltaria que a sobre no ens poguéssim generar expectatives! L’acceptació del risc i la crítica, constructiva o no, sobre les seves decisions entra dintre del sou del polític. I si no els agrada que provin de guanyar-se la vida en el món real com fem la majoria.
I perdona el to potser massa brusc que una persona educada com tu no et mereixes, veig que m’ha sortit una resposta un pèl contundent.

Unknown ha dit...

és que no hi veig cap punt de discordància, Miquel. Sóc el primer que critica constantment els processos participatius, he escrit des de l'opinió, des del món acadèmic i des de l'administració. Si busques al meu bloc sobre la diagonal o sobre el procés del PAM veuràs que la meva opinió és la mateixa.

Quant a Diagonal, jo més que la part de Diagonal Mar em refereixo a la zona de la Rambla Prim i Besós Mar. I efectivament, el preu dels pisos és elevadíssim i l'actitud vers els conciutadans de l'altre banda no és la de veïns. Quant el comportament d'alguns ciutadans de Pedralbes en relació al transport públic, són comentaris que existeixen... en relació a la L9 del metro te'n puc alguns comentaris classistes realment fastigosos que s'han dit en espais de debat públic.
Per últim, el tema del Carles Martí l'he incorporat com a informació del dubte que mostràveu, no em sembla ni bé ni malament i l'únic que cal destacar és que se li va recomanar que anés en cotxe oficial i ell s'hi nega.Això no l'exclou de les crítiques però sí el posa a un nivell de normalitat ara que incorporeu l'element.

reitero en tot cas que sota cap concepte sota les meves formes, certament neutres i insípides, no s'amaga uns ulls que veuen tot de color de rosa. Ans al contrari... però encara espero que algú tingui un projecte de CIUTAT alternatiu... a banda de fer un barri al mig de les aigües del port.

Unknown ha dit...

Se m'oblidava... respecte el comentari de les expectatives. Parlo de les expectatives que es generen del procés participatiu en sí. Si tu dius que el procés tothom podrà opinar i dir la seva generes expectativa en el sentit que tothom pensa que la seva idea és genial. Com és evident, no tots som enginyers i, per tant, no totes les idees tenen el mateix pes. I com dono per fet que les expectatives les han de crear els tècnics i polítics i no el procés participatiu en sí, em refereixo al desencís que es pot crear si es fa bullir l'olla amb tot plegat. Simplement matisar-ho.

Trina Milan ha dit...

De veritat que hem d'estar pensant en goseres en aquest moment?..algú ha perdut el nord i no és d'ara..fa dies...salut Miquel

Artur ha dit...

Pel que es veu la Mayol i tota la tribu d'ICV no fan altra cosa que demagògia i malbaratar el diner públic. Desconeixia això de l'hotel de gossos però si ho afegim a l'arbre ecològic (que no ho era) i que va costar 240.000 euros, l'esquizofrènia d'aquesta senyora és evident. Clar que, com bé dius, l'Hereu, tal com diu el seu nom, ha heretat el model de gestió d'una de les intel·ligències més importants del planeta, la de Joan Clos.

Miquel Saumell ha dit...

Andreu,
Potser et vaig malinterpretar. Jo crec que a Pedralbes (Les Corts) hi ha gent de tota mena, igual que a Sant Martí i a Sarrià. I respecte l'L9 personalment estic encantat ja que tindré una parada de metro a només cent metres de casa.

Trina,
No és de gosseres normals sinó d'un hotel de luxe per a gossos (9 milions de pressupost, terreny apart) a la zona més cara de Barcelona. Sí, algú ha perdut el nord, i el més fotut és que forma part de l'equip de govern de l'ajuntament.

Artur,
Estem en males mans, i concretament a Barcelona anem de lo dolent a lo pitjor. Però a la gent ja li deu estar bé doncs fa 30 anys que els voten.