.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

dijous, 27 d’agost del 2009

Detallets de la T1 de Barcelona

A principis d’agost vaig passar per primera i fins ara única vegada per la nova terminal de l’aeroport de Barcelona, coneguda com la T1. Un disseny espectacular, tot molt net i polit, un edifici arquitectònicament singular i, això també em va cridar molt l’atenció, una quantitat al meu entendre exagerada d’informadors de tota mena repartits per dintre i per fora de l’edifici, que se suposa anirà minvant a mesura que la gent vagi coneixent el funcionament d’aquesta nova instal·lació. Podríem dir que es tracta d’un aeroport per ensenyar a qualsevol persona de fora i quedar bé.

Però... sempre hi ha un però. O més d’un. Avui només tres pinzellades, encara que molt em temo que amb la utilització regular hi anirem trobant més aspectes millorables.

La primera. Una cosa que hauria de ser tan senzilla com és sortir en cotxe del pàrking esdevé una tasca purament intuïtiva, i tot per la manca d’una correcta senyalització en un encreuament clau del pàrking. Primer vaig pensar que era culpa meva però aviat vaig observar que quasi tothom s’equivocava al mateix lloc. Vaig fer l’observació a un personatge que per la casaca groga que portava semblava un empleat. Resposta: pero es que ya se ve que la salida es por allí, com dient-me que jo era un ruc per fer més cas a una senyalització dubtosa que a lo que ya se ve. A nivell de senyalitzacions van passant els anys i aquí no millorem gens. Es fa la gran despesa de la infraestructura i, com sempre passa en aquest país, s’obliden els petits detalls que fan que les coses no acabin de funcionar prou bé.

És el mateix que passa amb els indicadors de les nostres carreteres, des de sempre la nostra gran assignatura pendent. A observar que tant l’aeroport, propietat i gestionat per una empresa pública espanyola anomenada Aena, com les carreteres a les que em refereixo, depenen del mateix ministerio. Tampoc és que les carreteres de la Diputació o les de la Generalitat estiguin més ben senyalitzades que les estatals; potser estem davant un defecte que s’encomana. O tal vegada és que jo sóc massa exigent. Però és que passes La Jonquera i no hi ha color, aquest problema endèmic que patim aquí desapareix una mica més al nord.

Segona pinzellada. L’edifici del pàrking d’arribades està situat just al davant de la terminal. Arribant en cotxe, s’entra al pàrking per la planta “0” i a partir d’aquí pots anar pujant a les plantes superiors. Però resulta que la planta “0” del pàrking està al mateix nivell que l’anomenada planta “-1” de l’edifici de la terminal, precisament el nivell on hi ha la parada de taxis. Pujant, la planta “1” del pàrking es correspon amb la planta “O” de la terminal (arribades). I així successivament. És a dir, hi ha una incoherència o un desfasament de denominacions entre els diferents nivells de l’edifici de la terminal i l’edifici annex del pàrking, i estic segur que portarà confusions a més d'un.

Quan el viatger arriba en avió per la T1 ho fa per la planta “0” de la terminal. Un cop passat el control de la Guardia Civil, surt de la zona exclusiva per a viatgers, allà on s’espera la gent que va a rebre algú. Doncs bé, si el viatger vol agafar un taxi, des d’allà ha de baixar un nivell (hi vaig veure una rampa i un ascensor), fins a la planta “-1”. No cal ser un expert per afirmar que quan aquesta instal·lació treballi a ple rendiment es produiran uns col·lapses similars als que et trobes a l’aeroport de Paris CDG quan arribes i has d’agafar l’ascensor per baixar a nivell de carrer. D’això alguns potser ens diuen facilitar la mobilitat del viatger.

Tercera i última. A la planta “0” del pàrking, precisament per on s’entra i per on se surt, lògicament la primera zona que s’omple, no hi ha cap màquina per pagar. Per fer-ho, s’ha de pujar a la planta “1” i tornar a baixar per recollir el cotxe. Com es pot veure, una mesura plena de sentit comú.

Cóm és que aquests detallets de fàcil solució que salten tant a la vista no els detecta i els esmena la persona responsable d’aquestes instal·lacions?

5 comentaris:

Trina Milan ha dit...

T1...el més modern i el més nostrat..sempre amb el sentit comñu perdut en la inmensitat..em sembla que valdria més que el responsable es llegís el teu blog..acabariem abans...una abraçada Miquel

Miquel Saumell ha dit...

Hola Trina,
Molt em temo que el director de l’aeroport de Barcelona no llegeix el meu blog. Ell s’ho perd!
Aprofito per deixar constància d’un comentari que m’ha fet un amic sarrianenc aquest migdia, que més o menys m’ha dit això:
“T’has oblidat de dir que aquesta terminal està exageradament sobredimensionada. Ara sembla un desert i s’ha d’omplir. I tal com estan les coses difícilment s’omplirà, tenint en compte que no s’ha d’omplir a base de buidar la T2 sinó a base de posar-hi noves companyies, i si és possible que no siguin, per entendre’ns, del tipus Ryanair, que poc aporten de positiu a la ciutat i la seva zona d’influència”.
Té tota la raó, aquest aspecte esperaré a tractar-lo més endavant, després de veure si i com es va consolidant la nova terminal. Precisament per això he titulat el meu comentari d’avui com a “detallets”. Això és quelcom més que un detallet.

Anònim ha dit...

M'has fet pensar en el 1er dia que vaig visitar la nova Dexeus acabada d'estrenar. L'aparcament encara no estava pintat i vaig fer unes quantes voltes abans de trobar la sortida.
L'altre problema és que t'indiquen q per accedir a urgències aparquis a la -3, allà l'ascensor t'hi porta directament. La llàstima és q aquest ascensor no para a la -2 q és on hi ha les màquines per pagar. Has d'anar per fora de la clínica fins al vestíbul principal per agafar l'ascensor que hi para.

Miquel ha dit...

Jo també vaig tenir l'oportuntiat de passar-hi fa un parell de setmanes. Un altre detallet, que potser només va ser una sensació meva, és que els vàters a la planta de sortides són molt escassos i estàn llunyíssims de l'entrada principal...

Miquel Saumell ha dit...

Joan i Miquel,
Gràcies. La meva queixa no és pel fet que es deixin les coses sense acabar o mal acabades, sinó que unes mancances i disfuncions que veu qualsevol persona que hi presti atenció i es miri les seves inversions (això també ho hem pagat nosaltres!) amb un mínim de sentit crític, no les pugui detectar també el responsable de l’aeroport. I si les detecta i no les resol, encara pitjor.