.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

divendres, 12 de setembre del 2014

Ahir no hi vaig ser

(Imatge: TV3)

Avui torno a ser a Sarrià, però ahir era a l'estranger. Ahir m'hagués agradat poder tornar a escriure que jo també hi vaig ser, com fa dos anys, però un encara no té el do de la ubiqüitat. Estava apuntat al Tram 16 de la V (Diagonal amb Enric Granados), i tenia a punt la samarreta groga oficial 100% cotton made in Bangladesh, comercialitzada, per cert, per una empresa de Paris. I potser per deformació professional ara no em puc estar de dir que després ens queixem que el tèxtil català està com està, però d'això ja en parlarem un altre dia. Avui no toca, avui és el dia després de la V, és el moment per fer l'anàlisi. El meu, però, serà curt, no pas perquè no hi hagi coses a dir, que n'hi ha moltes, sinó per manca de temps.

Vaig seguir la V en directe, via twitter, des de l’aeroport de Malpensa, i el que s’endevinava per les fotografies que s’anaven publicant era per treure’s el barret. L'èxit de la V, però, no em va sorprendre gens, com tampoc em va sorprendre l’èxit de la cadena humana de l'any passat ni el de la manifestació de fa dos anys. Tampoc em sorprèn gens el caire festiu i pacífic d’aquestes jornades. Els catalans tenim molts defectes, més o menys com tothom, però la majoria som pacífics de mena, i precisament per ser-ho potser les coses ens han anat com ens han anat. Encara m’ha sorprès menys la reacció dels mitjans de comunicació de Madrid que, òbviament, defensen una Espanya unida per davant de tot i al preu que sigui, i això que està passant a Catalunya segur que no els agrada gaire.

El govern espanyol ha assegurat als inversors internacionals que no habrá consulta en España a diferencia de Escocia. Doncs bé, ni que només sigui per una vegada i sense que serveixi de precedent, s’ha de dir que el govern Rajoy té tota la raó, perquè la consulta només es farà a Catalunya, que és on toca fer-la i com més aviat millor. Per tant, estiguin tranquils els senyors inversors estrangers, no habrá consulta en España, com tampoc no es consultarà a tots els britànics sobre la independència d’Escòcia. El govern espanyol, però, segueix sense entendre res ni fa cap esforç en aquest sentit, i de vegades sembla que presumeixi de posar-se públicament en evidència mostrant la seva gran ignorància sobre Catalunya i els catalans.

Res sembla haver canviat des que fa 114 anys Antonio Machado va incloure aquests versos en la seva obra Campos de Castilla:

Castilla miserable, ayer dominadora,
envuelta en sus harapos desprecia cuanto ignora.

I qui diu Castilla, diu Espanya. I un apunt final: contràriament a la voluntat d’alguns polítics i mitjans de comunicació, que o bé anaven de mala fe o la seva ignorància els feia confondre desitjos i realitat, cal dir que la incidència del cas Pujol en la celebració de la Diada va ser zero, com no podia ser d’altra manera.