Els dirigents polítics d’aquest país, siguin del partit que siguin (encara que ara, dissortadament, quasi tots pertanyen a la mateixa colla, en una mena de monopoli que ja es veu que no pot ser bo de cap manera) sempre ens estan fent la propaganda de la modernitat, de lo bé que estem ara comparat amb abans, i tot gràcies a la seva excel·lent gestió. Quan parlen de transport sovint ens posen l’exemple del TGV que ells anomenen AVE, com si en termes d’utilització aquest fos el tren més popular de l’estat espanyol. Un tren, per cert, que els socialistes van decidir posar en marxa l’any 1992 començant pel tram peninsular més lògic, el que enllaça Madrid i Sevilla. De Madrid cap a altres destinacions res de res, i més enllà de Sevilla el mateix. Tot un monument al sentit comú que algun dia s’estudiarà a les universitats. No és cap secret que aquesta línia va ser una mena de contrapès als Jocs Olímpics de 1992 concedits a la ciutat de Barcelona. Una gran millora, un gran estalvi de temps. És veritat, però només per anar de Madrid a Sevilla, o per tornar. Potser no és casualitat que el president del govern espanyol que va decidir aquella multimilionària inversió era un sevillà que vivia a Madrid.
Ara mateix, però, se m’acudeixen altres exemples que en termes de modernitat més aviat van en sentit contrari. Avui en detallarem tres.
Recordo que l’any 1974 vaig fer un periple de tres setmanes per l’Amèrica del Sud, començant per Rio de Janeiro i acabant a Buenos Aires. Vaig tornar a Europa en un vol directe d’Aerolineas Argentinas fins a Madrid. El vol va durar unes dotze hores. Avui, 35 anys després, per fer el mateix trajecte encara es tarden dotze hores. On és el progrés?
L’altre dia un vigatà amic meu em deia que durant els anys quaranta del segle passat, just després de la Guerra Civil, per anar en tren de Barcelona a Vic es tardava uns minuts menys que ara. On és el progrés?
Fa quinze anys, molt abans que el conseller Saura posés en marxa els seus invents del TBO, sempre en contra del vehicle privat en particular i de la iniciativa privada en general, uns invents que bàsicament consisteixen en allargar el temps del viatge per autopista i alhora augmentar la contaminació causada per les emissions dels cotxes (encara que ell, mal assessorat, digui que no), per anar de Barcelona a Martorell en cotxe es tardava bastant menys que ara. A més a més, anant a 80, ara el meu cotxe contamina un cinquanta per cent més que quan es podia anar a 120, tal com ja s’ha explicat repetidament en aquest blog. On és el progrés?
El TGV que ells anomenen AVE està molt bé tot i que només l’utilitza un petit percentatge de la població. Però en termes de transport el gruix dels ciutadans d’aquest país estem igual o pitjor que fa molts anys.
7 comentaris:
No hi ha cap mena de progrés, ben al contrari, busca retrocés i el trobaràs a tot arreu.
Quan vinc a BCN fa temps que no puc comptar amb ser puntual per això haig d'agafar un tren abans del que em tocaria (ja compto amb les vicissituds). Tot i això moltes vegades he fet tard, sort que la gent és comprensiva amb les calamitats de la RENFE... Anem enrere com els crancs.
en els avions entenc que la tecnologia actual no permet anar més ràpid.
en els trens entenc que el fet de voler parades per tot arreu ralentitza el servei. Així com la defensa del territori i l'especulació en forma de requalificació molts cops dificulta la instal.lació de noves vies. Amén del merder d'amples que hi ha...
i en els cotxes estem igual: la tecnologia no permet anar més ràpids o contaminar gaire menys.
en la meva opinió el motor d'explosió + benzina va permetre avançar fins on som ara, i ens limita a anar gaire més enllà. Requerim d'una nova tecnologia per fer un altre salt, que encara no sabem on ens durà.
Però també hi ha temes on el transport està molt millor, com ara els FGC oi? I la RENFE, per moltes queixes que rebi, funciona bastant millor del que sembla. Falta manteniment i educació, això és tot.
no sé com funcionen els trens ... perquè al meu poble no n'hi ha. Visc a 20 minuts en cotxe de la Diagonal o sigui que si baixo en autobús em cal sortir una hora i mitja abans i si baixo en cotxe ... també (ei, i el meu poble no és una "aldeula", que en som 22.000). Mentre la indústria de l'automòbil sigui la formula dels dirigents per encabir treballadors no qualificats, difícilment l'aposta per un transport públic intel·ligent es durà a terme.
Mentrestant anem cremant petroli i bon humor, perquè si com a mínim els cotxes tinguessin pilot automàtic podríem llegir, per exemple :(
"aldeuela"* ho sento, m'he menjat una "e", pfff el portàtil :(
Home, a Al-Andalus estan molt millor ara que fa 30 anys, gràcies a les autopistes (buides) construïdes per en Felipe González amb diners dels catalans. O amb l'AVE fet el 1992 entre Madrid i... no BCN, sinó Zebiya.
Catalunya, en canvi, encara està amb camins de cabres tot i la importància econòmica i comercial de la zona.
Moltes gràcies per les vostres aportacions. Comparant la nostra situació amb la Europa més endreçada que tenim al nord, cada cop es fa més evident que en segons quins aspectes Àfrica comença als Pirineus. Avui, per exemple, he llegit quelcom sobre la baixíssima qualitat de les àrees de descans de les autopistes espanyoles en comparació amb la resta de la Unió Europea. Per plorar. Només cal creuar els Pirineus per adonar-se’n.
Les àrees de descans a Espanya... uff. Aquest és el lloc on les bandes de peruans atraquen i disparen a la gent.
Publica un comentari a l'entrada