Potser cal fer una mica de memòria i recordar que quan ens van imposar les ridícules restriccions dels vuitanta per hora (la foto és del diari El Punt) i les velocitats variables -sempre a la baixa- en determinades autopistes, ens ho van justificar dient que els objectius eren bàsicament dos: rebaixar la contaminació atmosfèrica i fer un trànsit més fluid. Però segons uns estudis del RACC que em mereixen molta més credibilitat que els que pugui tenir el conseller Saura, va quedar demostrat que si la contaminació ambiental i la fluïdesa en el trànsit han millorat una mica no es deu a les restriccions de velocitat sinó a una clara disminució del trànsit motivada per la baixada de l’activitat econòmica. Menys fàbriques que treballen i, per tant, que ja no contaminen, més empreses que tanquen cada dia encara que el govern fa com si sentís ploure, menys treballadors que es desplacen de casa a la feina, tot plegat porta necessàriament a una disminució dels cotxes, autocars, motos, camionetes i camions en circulació. Per tant, s’ha de reconèixer que ara gaudim d’una circulació quelcom més fluida i generem una mica menys de contaminació que abans. Però no perdem de vista que la veritable causa d’aquestes millores és la crisi econòmica.
Però ara les autoritats de trànsit ja no ens parlen tant de la fluïdesa en el trànsit i de la menor contaminació atmosfèrica sinó de la disminució del número de morts en accident de trànsit. És a dir, ara han descobert la sopa d’all, consistent en que a menys velocitat hi ha menys morts. Primer de tot i sense cap mena de dubte, sempre és una bona notícia que el número de morts hagi disminuït, encara que sigui molt lleugerament. I dic molt lleugerament perquè no val comparar les xifres d’ara amb les xifres de l’any 2000 com es fa des de la conselleria, sinó que s’han de comparar les xifres d’ara amb les xifres de l’any anterior, i llavors es veu que la disminució no és ni molt menys tan espectacular com ens volen fer creure.
Però si l’argument governamental i l’objectiu principal d’aquest conseller políticament amortitzat ja no és tant la contaminació ni la fluïdesa en el trànsit sinó la disminució del número de morts en accidents, penso que aplicant la coherència s’hauria de continuar per aquest camí, és a dir, rebaixant encara més els límits. A menys velocitat menys morts, això no ho discuteix ningú. Si tots anéssim a 30 per hora els morts en accident de trànsit pràcticament desapareixerien de les nostres estadístiques, però simultàniament psiquiatres i psicòlegs tindran molta més feina. I és que haver de circular a 80 per hora o menys per una via de quatre carrils de circulació pràcticament buits és com per posar malalt al conductor més tranquil. Proveu-ho! Si aneu a l’aeroport des de Barcelona qualsevol dia a les sis del matí, quan des de la plaça Cerdà enfileu l’autopista de quatre carrils pràcticament buits entendreu de què us estic parlant.
Però ara les autoritats de trànsit ja no ens parlen tant de la fluïdesa en el trànsit i de la menor contaminació atmosfèrica sinó de la disminució del número de morts en accident de trànsit. És a dir, ara han descobert la sopa d’all, consistent en que a menys velocitat hi ha menys morts. Primer de tot i sense cap mena de dubte, sempre és una bona notícia que el número de morts hagi disminuït, encara que sigui molt lleugerament. I dic molt lleugerament perquè no val comparar les xifres d’ara amb les xifres de l’any 2000 com es fa des de la conselleria, sinó que s’han de comparar les xifres d’ara amb les xifres de l’any anterior, i llavors es veu que la disminució no és ni molt menys tan espectacular com ens volen fer creure.
Però si l’argument governamental i l’objectiu principal d’aquest conseller políticament amortitzat ja no és tant la contaminació ni la fluïdesa en el trànsit sinó la disminució del número de morts en accidents, penso que aplicant la coherència s’hauria de continuar per aquest camí, és a dir, rebaixant encara més els límits. A menys velocitat menys morts, això no ho discuteix ningú. Si tots anéssim a 30 per hora els morts en accident de trànsit pràcticament desapareixerien de les nostres estadístiques, però simultàniament psiquiatres i psicòlegs tindran molta més feina. I és que haver de circular a 80 per hora o menys per una via de quatre carrils de circulació pràcticament buits és com per posar malalt al conductor més tranquil. Proveu-ho! Si aneu a l’aeroport des de Barcelona qualsevol dia a les sis del matí, quan des de la plaça Cerdà enfileu l’autopista de quatre carrils pràcticament buits entendreu de què us estic parlant.
8 comentaris:
jo sempre ho dic: "el dia que descobreixin que un cotxe parat és impossible que atropelli ningú..."
en fi, la culpa és nostre per crear les eines que permeten manar als qui volen fer-ho en comptes dels qui serveixen per fer-ho ;-)
I de fet comparar els morts entre anys tampoc és molt fiable, doncs si un any s'estimba un autocar i moren 50 persones i l'any seguent s'accidenten 40 cotxes i moren els 40 conductors, la estadística diu que hi ha hagut 10 morts menys i tothom es tira floretes, però la realitat és que hi ha hagut 39 accidents més.
Més que parlar de morts s'hauria de parlar d'accidents mortals, doncs el nombre de morts varia moltíssim depenent de la quantitat de persones que vagin al vehicle.
jo d'això ja no en vull opinar, només m'agradaria tenir el senyor Saura al davant i un bat de bèis ... ai no, no, déu me'n reguard! :(
L'obsessió que alguns tenen per la velocitat amaga un dels veritables problemes a les autopistes catalanes: com s'hi condueix.
Circular per Catalunya i veure fileres de cotxes al carril central, altres vehicles avançant per l'esquerra... i el carril dret buit, és ridícul! L'autopista va congestionada i no se n'aprofita tota la superfície! Tots enganxats en dos carrils, quan es podria circular de manera esponjada en tres.
Això, sumat als vehicles que s'enganxen al de davant seu; sumat al poc/nul ús dels intermitents; sumat a la zero capacitat de pensar en els altres (si algú posa l'intermitent per girar, i hi ha espai suficient, no corris per impedir-li-ho!).
Moltes coses han de canviar en la conducció al nostre país, per fer-la més segura, i no és només (ni obsessivament) la velocitat.
ah! (ara m'he assemblat al Monegal :P) i no oblidem que ha aparegut una nova espècie de conductor, gràcies al senyor Saura, of course: el que va a 60 pel carril del mig!
Ei! i no li diguis res! a l'últim ja li ho vaig dir, si vas una mica més lent podem fer una partideta no?
Exigeixo un carril tartana!
Greips,
Potser sí que la culpa és en part nostra però en tot cas el grau de culpabilitat dels que ens mal governen és infinitament superior.
Té la mà Maria,
Una ullada que venint de tot un pirata reusenc com tu és tot un honor.
Marc,
Ben vist, potser s’hauria de tenir més en compte la combinació d’ambdues dades.
Clidice,
1/ Potser són els nervis pels exàmens però et veig molt guerrera!
2/ És que circular per l’autopista a 60, ni que sigui pel carril de la dreta, hauria d’estar prohibit. Per anar a 60 ja tenim les carreteres.
Ferran,
Tens tota la raó. Jo em sento menys segur viatjant per una autopista catalana (i això que aquí es condueix bastant millor que a la resta de la península) que anant “a tope” per una autopista de Bavaria (d'Alemanya només conec aquesta zona).
ui Miquel! jo sóc la dona més pacífica i dolça, talment una miss Marple fent peücs de color rosa ... fins que agafo un volant!!!! el carreter més impenitent es ruboritzaria amb el meu llenguatge :P Ahir, anant a l'examen, vaig haver d'agafar el cotxe per baixar a Barcelona (pels qui no ho sàpiguen a Esparreguera NO HI HA TREN i els autobusos són força arbitraris en els seus horaris). Sempre, al mateix lloc, arribant a TV3 i al carril del mig, la gent es posa a 60. I tenen sort de què el meu cotxe no duu metralladora incorporada, ni míssils terra-terra, perquè t'asseguro que faria estralls :(
Clidice,
T’entenc perfectament, passo per aquest tram d’autopista més d’un cop a la setmana i quasi sempre, en arribar als radars, el carril "lent" de la dreta acostuma a anar més ràpid que el carril del mig. Però això només passa d’entrada a Barcelona, de sortida és millor no posar-te a la dreta doncs allà els cotxes van més lents. Per mi això no té cap explicació tècnica.
Publica un comentari a l'entrada