.


...............*****"Que la prudència no ens faci traïdors"
(Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)*****

dissabte, 13 d’agost de 2016

Retolar en català

Aquesta carta surt publicada a La Vanguardia d’avui, i no cal dir que coincideixo fil per randa amb el seu contingut.

Retolar en català

Quan es refereix als comerciants que usen el castellà en comptes del català per retolar els seus comerços, José Martínez Tortosa (“Multas lingüísticas, 11/VIII/2016) ens dóna una explicació confusa sobre les multes lingüístiques, i a partir d’aquí treu unes conclusions desafortunades en les quals no entraré. Així, contràriament al que diu la carta, la normativa no prohibeix que els comerços es puguin retolar en castellà o en qualsevol altra llengua, sinó que obliga a retolar-los, com a mínim, en català, que no és el mateix.

Aprofito per manifestar que estic radicalment en contra d’aquesta normativa tan intervencionista de la Generalitat. En funció de la seva clientela, els comerciants ja saben en quina llengua o en quines llengües els convé retolar el seu comerç, i com han d’atendre la persona que entra a la seva botiga.

Jo tinc la meva pròpia normativa: si en un comerç no són capaços d’entendre’m en català, procuro no tornar-hi a posar els peus.

MIQUEL SAUMELL
Barcelona

7 comentaris:

luis ha dit...

Miquel, de bon rotllo però quina capullada! Que em dius que si per exemple hi ha un restaurant execel.lent pel que fa qualitat/preu no tornaries perquè el cambrer no sap català i te n´aniries al del costat sent una puta merda? perdona´m, peò series molt burro!

Miquel Saumell ha dit...

Luis,
Jo només dic el que dic, i la meva carta és "cristal clear". A partir d'aquí, tu pots treure les conclusions que vulguis, i no seré pas jo qui et corregeixi.
Per cert, procuro no anar a restaurants de "puta merda" (la meva salut se'n ressentiria), però intento no repetir llocs on "no són capaços d'entendre'm en català".

luis ha dit...

Miquel, no costa tant entendre´m. Sigui un restaurant o sigui el comerç que sigui, dubto molt que tu o qualsevol altra persona deixeu d´anar perquè no saben català. Sigues sincer. Dos exemples:
1-Tens solament una tenda de fruits secs, t'encanten, al costat de casa i a sobre són de qualitat suprema però l'únic venedor no sap català. Deixaries d'anar i aniries a una altra que posem per cas està mínim a 1-2km de la teva casa? Ho dubto molt.
2- Al teu barri ara que és estiu només hi han 3 restaurants oberts. Dels 3, només un fa plats que t´encanten a tu i a la teva dóna i a bon preu. L´única cosa negativa és que tots els cambrers són de fora i no saben català. Un dia arribeu tu i la teva dóna, a la nit, morts de la feina i decidiu anar a sopar fora però a prop perquè teniu molta són. Llavors que, anireu a algún dels 2 que no us agraden? També ho dubto molt.
Contesta les preguntes de bon rotllo.

Miquel Saumell ha dit...

Luis,
De bon rotllo. No t'hi esforcis que no ho entendràs. Això és un debat de principis, no el debat utilitarista que tu planteges. Per defensar segons què -la llengua pròpia de Catalunya, per exemple, que resulta que és la meva, i si no la defenso jo no me la defensarà ningú- s'ha d'estar disposat, si cal, a pagar peatge. Jo n'estic.
I amb això tanco la meva participació en aquest debat.

faust ha dit...

yo hago lo mismo cuando en una tienda se obstinan en atenderme en catalán a pesar de que yo me dirija a ellos en castellano: no hi torno

Faust Camprobi

Miquel Saumell ha dit...

Faust,
Ben fet.

luis ha dit...

Ben fet? no ho tinc tan clar. Els únics perjudicats sou vosaltres. Al comerç li dóna exactament igual perquè sap que el 95% de la gent no fa el que vosaltres dieu que feu. Qui a de defensar la llengua es el Govern (Generalitat).