Deixem de banda la delicada situació financera d’algunes caixes d’estalvis. Deixem també de banda que, amb més o menys urgència, algunes necessitin prendre determinades mesures dràstiques de sanejament per tal d’assegurar-ne la seva viabilitat futura. Dit això, com a principi general trobo molt positiva la reconversió de les caixes en bancs. Fins ara i amb alguna excepció, com que les caixes no tenien amo allò era un veritable campi qui pugui. Darrere d’una caixa hi ha la corresponent institució política que la controla. Evidentment no tots els casos són comparables doncs aquesta relació està molt més marcada en unes entitats que en altres. Per altra banda, les caixes juguen al mercat però fent la competència deslleial als bancs que sí que tenen uns amos exigents, i quan dic exigents vull dir que lògicament pretenen ser retribuïts amb uns dividends fruit dels beneficis generats per l’entitat. Mentre els bancs tenen un control i unes exigències per part del seu accionariat les caixes no tenen accionariat. Les caixes tenen les seves assemblees, sí, però tots sabem cóm es maneguen aquests actes, i cóm es trien els consellers de les caixes més polítiques. Vaja, si no fos perquè em podrien titllar de xenòfob, diria que la gestió de determinades caixes és el que més s’assembla a un berenar de negres.
Un exemple molt clar de fins on es poden arribar a deteriorar les coses fruit del peculiar estatus de les caixes el trobem en la relació que hi ha entre Catalunya Caixa i la Diputació de Barcelona, una institució política que el dia que canviï d’amos, d’amos polítics s’entén, i s’hi faci una auditoria ben feta i amb ganes de saber tota la veritat, estic segur que ens donarà moltes sorpreses. Sé que ara seré molt esquemàtic, potser massa i tot, però intueixo que qui mana a Catalunya Caixa i qui mana a la Diputació de Barcelona és el mateix sanedrí format per un grup molt reduït de personatges que tenen una bona entrada, i potser despatx propi i tot, al carrer Nicaragua de la ciutat de Barcelona, allà on hi tenen els despatxos els delegats del PSOE a Catalunya. Aquest sanedrí decideix a qui es concedeixen els crèdits polítics i a qui se’ls perdonen si convé. Tot es fa amb els coneguts criteris d’opacitat i amiguisme polític que tantes vegades s’han denunciat. La gestió professional sovint queda molt en segon terme i els resultats estan a la vista.
Per tant, benvingut sigui aquest nou plantejament de les caixes. Ara almenys les caixes tindran un amo exigent a qui se l’hi hauran de retre comptes. Intueixo que la primera conseqüència d’aquests canvis serà que les caixes s’hauran de dirigir amb criteris estrictament professionals, deixant de banda la política. Ja per acabar, la defensa de l’obra social de les caixes no justifica els disbarats que s’han fet fins ara, però l’obra social és un tema que deixarem per un altre dia. Cal recordar que el fet que les caixes no tinguin amo només vol dir que quan van mal dades i se les ha d’ajudar es fa amb diner públic. I això és exactament el que està passant ara.
Un exemple molt clar de fins on es poden arribar a deteriorar les coses fruit del peculiar estatus de les caixes el trobem en la relació que hi ha entre Catalunya Caixa i la Diputació de Barcelona, una institució política que el dia que canviï d’amos, d’amos polítics s’entén, i s’hi faci una auditoria ben feta i amb ganes de saber tota la veritat, estic segur que ens donarà moltes sorpreses. Sé que ara seré molt esquemàtic, potser massa i tot, però intueixo que qui mana a Catalunya Caixa i qui mana a la Diputació de Barcelona és el mateix sanedrí format per un grup molt reduït de personatges que tenen una bona entrada, i potser despatx propi i tot, al carrer Nicaragua de la ciutat de Barcelona, allà on hi tenen els despatxos els delegats del PSOE a Catalunya. Aquest sanedrí decideix a qui es concedeixen els crèdits polítics i a qui se’ls perdonen si convé. Tot es fa amb els coneguts criteris d’opacitat i amiguisme polític que tantes vegades s’han denunciat. La gestió professional sovint queda molt en segon terme i els resultats estan a la vista.
Per tant, benvingut sigui aquest nou plantejament de les caixes. Ara almenys les caixes tindran un amo exigent a qui se l’hi hauran de retre comptes. Intueixo que la primera conseqüència d’aquests canvis serà que les caixes s’hauran de dirigir amb criteris estrictament professionals, deixant de banda la política. Ja per acabar, la defensa de l’obra social de les caixes no justifica els disbarats que s’han fet fins ara, però l’obra social és un tema que deixarem per un altre dia. Cal recordar que el fet que les caixes no tinguin amo només vol dir que quan van mal dades i se les ha d’ajudar es fa amb diner públic. I això és exactament el que està passant ara.
7 comentaris:
Suscric al 100% el teu apunt. Les caixes vinculades a les diputacions han estat un dels forats negres de l'economia d'aquest país i la font de finançament d'un munt de barbaritats i altres obscurs interessos, per no parlar de l'absurd que és dir-ne fer obra social a comprar quadres, per exemple. El que va néixer amb una voluntat de servei als més desfavorits ha acabat com un híbrid absurd i incontrolable. I sobre les diputacions ... uf!
FREDAT FARA LO QUE TROBARANT A LA DIPUTACIO.....I MENTRES TANT EL SRO.NADAL.EL SRO.ICETA,I LA SRTA.ALBA EXIGUINT,QUE?.
JUGANT AMB BCN.
D'acord que la gestió de les caixes ha estat molt nefasta. I que els principals culpables en són els partits polítics, que han aprofitat aquestes institucions per a endollar tota mena d'amics, coenguts i saludats. Ara bé, la seva reconversió en bancs no la trobo pas positiva. Primer, perquè suposen una pèrdua competencial per a Catalunya. Segon, perquè hi ha el perill que la territorialitat i l'obra social se'n vagi a fer punyetes. I, tercer, perquè els caixes ajudaven a una tipologia de clients que els bancs mai han volgut. Es pot demanar una gestió més eificent de les caixes. Però d'aquí a capitalitzar-les (el Botín ja es frega les mans per anar a caçar) i destruir la seva catalanitat ja és massa. La demostració que la vertadera finalitat és acabar amb el nostre sistema de caixes és que es demanin uns ràtios més elevats a elles que als bancs. Per què? per quin motiu?
Amb tot això, a més, es crearan uns gegants que, en cas de caure, seran impossibles de rescatar. Hi ha el perill que entrem en una espiral i que en pcos anys es repeteixi la mateixa situació. Sembla que no n'aprenen.
Clidice,
Precisament per això que dius dels excessos que es fan en nom de l’obra social, aquest és un tema que he deixat per tractar-lo en exclusiva un altre dia.
Oliva,
Si les enquestes no ens enganyen, jo penso que abans de l’estiu podrem començar a saber-ne alguna cosa.
Albert,
Si la pèrdua competencial per a Catalunya representa començar a deixar enrere la nefasta gestió que tu mateix dius al principi del teu comentari, benvinguda sigui. Del que es fa amb l’excusa de l’obra social en parlaré un altre dia. I sobre si és millor que les caixes tinguin amo (encara que sigui el senyor Botín), o no en tinguin i facin d’amo segons quins polítics, jo tinc molt clara la meva preferència per la primera opció. I és que la segona ens costa masses diners als contribuents.
Tots els temes de transparència i amiguisme els comparteixo i soscric (hi treballo). En tot cas, per ser justos amb els crèdits i ajuts de les caixes als partits, no hi ha res com anar a la informació disponible i no desmentida per les seus dels partits, segurament hauríem de mirar què ha passat en aquest país per tancar-se l'aixeta a alguns però no a la classe política i com és que un partit que ha estat 7 anys a l'oposició en tots els fronts té els deutes que té:
http://www.expansion.com/2011/01/28/catalunya/1296214284.html
Andreu,
Si el partit que dius en comptes d’estar a l’oposició hagués estat al govern, potser en comptes de figurar aquest crèdit com a pendent d’amortització ja s’hagués perdonat i no figuraria enlloc, com s’ha fet amb altres crèdits concedits per la mateixa entitat a partits que estaven al govern. Tot plegat, un veritable escàndol on sembla ser que no se salva ni l’apuntador.
Efectivament, Miquel. És vergonyós que els partits utilitzin les caixes amb finalitast pròpies. I mentrestant, la resta de mortals, a pringar. Del tema diputació de Barcelona, permet que no pugui aprofundir-hi aquí. Només diré que quan algú hi és més de 20 anys a una institució, es generen dinàmiques molt perverses, i a Catalunya tenim diversos exemples: la Generalitat fins el 2003, l'Ajuntament de Barcelona, la DIBA, el Barça de Núñez.
Publica un comentari a l'entrada