Foto El País
Alguaire és un poblet del Segrià que es va fer famós quan en el seu terme municipal la Generalitat de Catalunya hi va construir un aeroport sense una demanda de mercat que justifiqués aquella inversió. Poca broma, estem parlant d’una obra que ens va costar uns cent milions d’euros, i evidentment aquí s’hi han d’afegir els costos de manteniment. Quan parlem d’aeroports fantasmes no cal allunyar-nos massa, no cal anar al aeropuerto del abuelo de Castelló o al de Ciudad Real. Aquí també en sabem de fer bajanades. Alguaire és la quota catalana dels aeroports sense vols -o, per ser més exactes, pràcticament sense vols- que tant sovintegen per l’estat espanyol.
Ara aquest poblet ha tornat a sortir als mitjans per motius similars als de l’aeroport fantasma, i amb aquest nou episodi Alguaire s’ha convertit amb tot mereixement en una confluència de despropòsits pressupostaris. Allà s’hi acaba d’inaugurar una flamant autopista, la A-14, que surt del mig del no res i no porta enlloc. Són 7 quilometres d’autopista de quatre carrils que han costat 37,6 milions d’euros. En aquest cas el responsable polític del despropòsit és el Ministerio de Fomento d’Espanya, però tots sabem que tant els diners de l’aeroport sense vols com els de l’autopista que no porta enlloc han sortit de la mateixa butxaca: la nostra.
Cóm ho veuen tot això des de fora? El president espanyol Rajoy era diumenge a Chicago passant comptes amb la presidenta europea de facto Angela Merkel, i suposo que devia tenir les seves dificultats per explicar-li aquesta manera tan peculiar que tenim els espanyols i els catalans de llençar els diners públics que tan escassegen per a altres temes socialment molt més prioritaris. El descrèdit internacional d’Espanya és d’aurora boreal, i segueix creixent. I després encara ens sorprèn que les autoritats comunitàries europees no es fiïn ni del Banco de España i ens enviïn els seus propis inspectors per intentar esbrinar la nostra realitat econòmica. Pinten bastos!
5 comentaris:
Benvolgut Miquel,
Bon post. Tens raó i aquest aeroport no té actualment, molt de sentit. Però crec/espero que en el futur sigui diferent.
Es tracta d'un aeroport "de temporada", pensat per al turisme de neu, un sector que moltes vegades s'ha alimentat únicament del mercat nacional.
Des de fa un temps hi ha una clara aposta per situar Catalunya en un lloc (modest) dintre d'aquest àmbit a nivell internacional.
Entenc la crítica, lògica i la comparteixo, però només fins a cert punt. Crec que aquest aeroport (de rentabilitat futura) ha coincidit en el temps amb d'altres de nul·la rentabilitat (ni ara, ni mai).
Hi ha alguna cosa que no queda clara:
¿És autovia o és autopista? Bàsicament: es paga(rà) o serà gratuïta.
A altres mitjans la noticia és més complerta, a El País indica també altres coses:
Data: finals de 2008
Tram: Lleida-Roselló
Presupost (tram total presupostat el 2008): 68milions
Per tant si no m'equivoco falta ben bé la meitat de l'obra presupostada fins a Lleida, que ni tan sols s'ha licitat.
El que em demostra, globalment, és que tant hi fa qui governi a l'estat central. Les coses es fan a desgana i malament.
D'acord amb tu que costa molt defensar la gestió pública amb tan poc interès que hi posen els nostres líders per semblar (ni que sigui només semblar) gent que sap el que es fa.
BAJANADA? JO DIRIA "CACICADA".TOT VAL PER ARREPLEGAR UNS QUANTS VOTS .
EP¡ "EL APAGA I VAMONOS",AMB REFERIA A QUE NO PODEM SEGUIR AIXI,NI ESTAT FEDERAL, NI GORI-GORIS.....
Daniel,
Es miri com es miri, tants aeroports sense vols i tan propers un de l’altre és un clar despropòsit. Només cal comparar la situació del nostre país amb la de qualsevol altre país al nord dels Pirineus per concloure que aquí estem llençant alegrement als diners, i després ens queixem que no ens en queden per contractar metges i mestres. I deixa’m afegir amb tota cordialitat que la previsió d’una rendibilitat futura d'Alguaire la veig poc realista, i tant de bo m’equivoqui.
Percola,
Detalls que encara es desconeixen al marge, això no hi ha per on agafar-ho. La resta d’aquesta autovia no és que encara no s’hagi licitat, és que de moment ha desaparegut de les previsions del ministerio. I sobre la teva primera pregunta sento repetir-me, però és evident que es paga(rà), via peatge cada vegada que s’utilitzi o via IRPF el proper mes de juny, però òbviament de carretera gratuïta no n’hi ha ni n’hi haurà mai cap, totes es paguen.
Clidice,
Un dels problemes és que gent que ho faria bé i aplicaria el sentit comú, com intueixo seria el teu cas, us quedeu a l’administració municipal i no passeu d’aquí :-)
Oliva,
Cal no oblidar que el "negoci" dels aeroports sense vols o les autovies sense trànsit sovint queda limitat als que participen en la seva construcció.
Publica un comentari a l'entrada