.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

dimecres, 24 d’abril del 2013

Llibres mediàtics

Els llibres anomenats mediàtics són aquells productes editorials que es fabriquen especialment per Sant Jordi. Amb un autor mediàtic conegut que el signi, millor si és dels que surten sovint per la tele, i una campanya de propaganda adequada, es venen com a xurros. Després es llegeixen o no però això és el de menys perquè, amb molt poques excepcions, pocs mesos després ja ningú se’n recorda del llibre mediàtic més venut per Sant Jordi.

Com passa cada 23 d’abril, segons els mitjans informatius ahir es van vendre molts llibres mediàtics. Per cert, alguns anys m’ha cridat l’atenció que al migdia o a tot estirar a primera hora de la tarda ja ens diuen quins són els llibres més venuts de la diada. Dots d’endeví o un periodisme massa dirigit pel món editorial? Potser només és una empenteta per activar les vendes de determinats llibres que al matí han fet figa? Secret de sumari.

Els llibres mediàtics són com les roses, que si no es venen per Sant Jordi difícilment es vendran l’endemà. Tot i que uns suposats experts ens recomanen que s’han de comprar, no tinc costum de llegir ni recordo haver adquirit mai un llibre d’aquesta mena. Afortunadament i encara que no se’n parli gaire, per Sant Jordi i durant la resta de l’any també es venen altres llibres, molt més interessants que els classificats com a mediàtics.

4 comentaris:

Clidice ha dit...

pasta de paper serà tot allò que podran donar de sí. sempre ho dic que no tot el que hi ha entre dues tapes és literatura (ni tot el que hi ha entre dues orelles intel·ligència).

salut

Galderich ha dit...

La Pilar Rahola estava emprenyada perquè li havien classificat com a mediàtic la seva novel·la.

Ella mantenia que si és una novel·la literària no pot ser titllada com a obra mediàtica perquè sinó... com s'entén l'èxit de Victus sinó és per una campanya prèvia mediàtica?

Jordi ha dit...

Molts llibres mediàtics poden ser comprats com a regal, per complir amb aquelles persones de les que no coneixes del tot els seus gustos. Jo no n'he comprat mai però sé de gent que si ho ha fet en aquest sentit.

En quant a saber al migdia quins llibres seran els més venuts hi ha la possibilitat, que no sé si l'empren, d'usar l'estadística, mirant altres anys si el comportament a la tarda és igual al matí i si la tendència a partir d'una hora determinada és la final. Això sent ben pensat...

Miquel Saumell ha dit...

Clidice,
Doncs sí, pasta de paper per fabricar més llibres mediàtics de cara a Sant Jordi 2014 ;-)

Galderich,
M'han dit que el gremi de llibreters ja ha rectificat, no sé si la queixa de la Rahola hi ha tingut a veure.

Jordi,
Segurament és així, però jo no regalaria mai un llibre que no fos capaç de llegir-lo jo.