.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

dijous, 4 de març del 2010

Posar-se en el lloc de l’altre

Fer l’esforç d’intentar posar-se en el lloc de l’altre és un exercici que ens ajuda a ser tolerants amb les persones que ens envolten. Jo intento fer-ho però admeto que no sempre me’n surto. Quan llegeixo una carta al director sempre intento fer l’esforç de posar-me en el lloc de la persona que l’ha escrit, i d’entendre els motius que ha tingut per fer-ho. Per això em sulfuro cada cop que un polític o un alt funcionari és l’encarregat de respondre la carta destacada de La Vanguardia sota l’epígraf el lector expone; normalment a la respuesta mai contesten el què toca, mai es posen al lloc de qui fa la pregunta, i molt sovint sembla que se’n burlin i tot.

Segur que heu vist alguna pel·lícula amb la típica escena que descriuré. L’acció sol passar a l’Àfrica subsahariana. El granger, de raça blanca, apareix conduint una camioneta d’aquelles que tenen una petita cabina tancada al davant, i a la caixa del darrere, oberta, hi va un treballador negre. En diuen pick-up, com la de la foto. La part de càrrega igual serveix per transportar materials que per encabir-hi un treballador. Sempre que veig un escena d’aquestes intento posar-me en el lloc del negre, m’imagino què deu pensar del seu patró, que té lloc de sobres a la cabina però que prefereix que l’empleat viatgi dret al darrere mantenint un equilibri força inestable i perillós, prenent la fresca... i la pols del camí.

Un dia, ja fa anys, vaig arribar al petit aeroport de Gaborone, capital de la República de Botswana, on tenia previst visitar un client. En teoria a l’aeroport m’havia de recollir un xofer de l’empresa i portar-me a una fàbrica que es trobava a més una hora de distància per carretera. Però en aterrar el meu avió a l’aeroport no hi havia ningú. Per tal de no allargar el relat, ho resumiré dient que em vaig trobar totalment desemparat en aquell indret per a mi inhòspit, sol, sense un banc obert per poder comprar pulas, la moneda local, i sense cap telèfon públic per poder trucar. Llavors els mòbils encara no existien. Em trobava allò que se’n diu totalment penjat.

La ciutat de Gaborone es troba a prop de l’aeroport així que vaig decidir sortir de l’edifici i demanar que algú m’hi portés. Ho vaig aconseguir al primer intent. Una pick-up amb dos homes, naturalment negres, sortia en aquell moment i els vaig demanar si em podien deixar al centre. Em van dir que sí, que pugés, però no a la cabina on encara hi havia una plaça lliure sinó a la caixa. Heus aquí l’escena de la pel·lícula que dèiem abans però amb els papers invertits: el blanc, encorbatat, viatjant a la plataforma de càrrega, i els negres, amb roba de treball, a la cabina. Durant aquell surrealista viatge jo em sentia molt observat per la gent, és evident que allò cridava una mica l’atenció. Aquella lliçó d’humilitat que vaig rebre sense demanar-la em va fer veure que intentar posar-se en el lloc de l’altre ajuda a entendre moltes coses.

7 comentaris:

Clidice ha dit...

Descrius molt bé la sensació que es té en aquelles terres quan ets blanc i europeu. Encara que amb dòlars ja ho tenies tot solucionat :) L'empatia és un valor poc valorat encara. Curiosament era potser la virtud més important dels antics viatjants del comerç, aquelles figures llegendàries, assessors dels comerciants, que van desaparèixer a mans dels agressius comercials, a qui els feia vergonya dir-se venedor o viatjant.

Altrament ens aniria si cada dia féssim un curt exercici de ficar-nos en la pell d'algú altre.

Raimund ha dit...

Saumell, els vas recompensar d'alguna manera, pel viatge?

Miquel Saumell ha dit...

Clidice,
Jo em sento molt més identificat amb un viatjant de comerç dels "de sempre" que amb un "agressiu comercial" dels "d’ara", també en la meva vessant de potencial client. De fet, a aquests últims aviat els engego, ja sigui per telèfon o personalment.

Raimund,
I tant! En saltar de la pick-up em vaig adreçar respectuosament als meus taxistes ocasionals i els vaig dir "Thank you, Sirs" acompanyat d’una lleugera inclinació de respecte.

Raimund ha dit...

Saumell, Saumell, segons el DIEC2 recompensar vol dir "Donar quelcom (a algú) en paga d’un servei prestat." No sé si un "Thank you, Sirs" i una lleugera inclinació es podria considerar com "donar quelcom", però si a tu et fa el fet...

Pagaria per poder veure un fotografia d'aquest gran moment que ens expliques.

Miquel ha dit...

Jo crec que l'empatia és sens dubte un dels atributs de la inteligència emocional més importants i més difícils de perfeccionar alhora.

Miquel Saumell ha dit...

Raimund,
No siguem tan materialistes, la valoració de la recompensa depèn de com s’avaluï, i jo crec que els meus transportistes es van donar per àmpliament recompensats.
I sobre la foto, tu dius que pagaries per veure-la i jo, si existís, potser la penjaria al blog i tot.

Miquel Saumell ha dit...

Miquel,
Jo també.