Amb les sigles LEC es coneix la Llei d’Educació de Catalunya, aprovada pel Parlament la setmana passada. Admeto que no m’he llegit la llei però tot i això en diré alguna cosa, encara que algú pugui pensar que el meu grau de frivolitat potser passa de la ratlla.
I és que la llei pot ser molt bona, molt ben rumiada, molt elaborada i feta des del consens d’una àmplia majoria de diputats; en aquest cas, tres de cada quatre parlamentaris li han donat suport. Tot això ja ho dono per bo i no ho discuteixo. Però de vegades sembla que oblidem que per resoldre un problema no n’hi ha prou amb una llei. La llei només és un instrument que es pot aplicar bé, regular o malament. Però el problema l’han de resoldre les persones. I tot aquest muntatge comença a grinyolar quan un s’escolta als que han d’aplicar la llei a les escoles públiques.
Sentir els discursos i les protestes dels mestres que hi estan en contra (bàsicament alguns col·lectius de la xarxa pública, al meu entendre excessivament influenciats per uns sindicats que es mantenen en el mateix discurs tronat de fa trenta anys) és adonar-se que aquesta llei pot acabar en paper mullat, com ha passat amb tantes altres lleis. De lleis benintencionades però totalment inútils el DOG n’és ple.
De fet, aquests sindicats de l’escola pública ja anuncien per al curs vinent mesures contundents en contra de l’aplicació de la llei, demostrant així el seu molt limitat tarannà democràtic. Sovint tinc la impressió que aquest col·lectiu actua com si l’escola fos de la seva propietat, i a partir d’aquí pretenen que les normatives s’adaptin tant sí com no als seus interessos particulars. Parlen de la comunitat educativa com si la comunitat educativa fossin només ells, i semblen oblidar que ells no són la comunitat educativa sinó que només en formen part, com en formen part els mestres no sindicats que, per cert, són una aclaparadora majoria (tres de cada quatre), així com els altres col·lectius involucrats.
Destaca en aquest aspecte la senyora Cañadell que, amb la complicitat de certs mitjans, sempre intenta fer-se passar per la representant dels mestres, en comptes de dir que només en representa uns quants, més aviat pocs, menys del deu per cent. I massa sovint els periodistes no investiguen què i qui hi ha al darrera d’aquesta senyora i del seu sindicat, USTEC. No ens expliquen que els mestres que voten a les eleccions sindicals són una petita minoria. Crec que s’hauria de començar per aquí per saber on som i de quins percentatges de representació estem parlant. I és que un sindicat no és un parlament. Mentre un parlament representa el conjunt de la societat, un sindicat només representa els seus votants.
En fi, segur que cal felicitar els diputats que han fet possible aquesta llei però no ens enganyem, tampoc n’hi ha per tirar coets. L’hora de la veritat començarà al setembre, i l’èxit o el fracàs dependrà en bona part de l’actitud dels que més directament han d’aplicar la nova llei a les escoles, és a dir els mestres.
I mentrestant, el jovent surt de l’escola pública com surt, més aviat bastant mal preparat per a la vida que els espera fora. Almenys això és el que diuen tots els estudis sense excepció. La majoria dels responsables polítics en són molt conscients i actuen en conseqüència, és a dir portant molts d’ells els seus fills a l’escola privada, concertada o no, o a unes poques escoles públiques que, excepcionalment, degut a unes determinades circumstàncies, mantenen un alt nivell de qualitat. En aquest aspecte, l’exemple del President de la Generalitat (fets, no paraules) portant els seus fills a l’escola alemanya és tota una declaració d’intencions.
I és que la llei pot ser molt bona, molt ben rumiada, molt elaborada i feta des del consens d’una àmplia majoria de diputats; en aquest cas, tres de cada quatre parlamentaris li han donat suport. Tot això ja ho dono per bo i no ho discuteixo. Però de vegades sembla que oblidem que per resoldre un problema no n’hi ha prou amb una llei. La llei només és un instrument que es pot aplicar bé, regular o malament. Però el problema l’han de resoldre les persones. I tot aquest muntatge comença a grinyolar quan un s’escolta als que han d’aplicar la llei a les escoles públiques.
Sentir els discursos i les protestes dels mestres que hi estan en contra (bàsicament alguns col·lectius de la xarxa pública, al meu entendre excessivament influenciats per uns sindicats que es mantenen en el mateix discurs tronat de fa trenta anys) és adonar-se que aquesta llei pot acabar en paper mullat, com ha passat amb tantes altres lleis. De lleis benintencionades però totalment inútils el DOG n’és ple.
De fet, aquests sindicats de l’escola pública ja anuncien per al curs vinent mesures contundents en contra de l’aplicació de la llei, demostrant així el seu molt limitat tarannà democràtic. Sovint tinc la impressió que aquest col·lectiu actua com si l’escola fos de la seva propietat, i a partir d’aquí pretenen que les normatives s’adaptin tant sí com no als seus interessos particulars. Parlen de la comunitat educativa com si la comunitat educativa fossin només ells, i semblen oblidar que ells no són la comunitat educativa sinó que només en formen part, com en formen part els mestres no sindicats que, per cert, són una aclaparadora majoria (tres de cada quatre), així com els altres col·lectius involucrats.
Destaca en aquest aspecte la senyora Cañadell que, amb la complicitat de certs mitjans, sempre intenta fer-se passar per la representant dels mestres, en comptes de dir que només en representa uns quants, més aviat pocs, menys del deu per cent. I massa sovint els periodistes no investiguen què i qui hi ha al darrera d’aquesta senyora i del seu sindicat, USTEC. No ens expliquen que els mestres que voten a les eleccions sindicals són una petita minoria. Crec que s’hauria de començar per aquí per saber on som i de quins percentatges de representació estem parlant. I és que un sindicat no és un parlament. Mentre un parlament representa el conjunt de la societat, un sindicat només representa els seus votants.
En fi, segur que cal felicitar els diputats que han fet possible aquesta llei però no ens enganyem, tampoc n’hi ha per tirar coets. L’hora de la veritat començarà al setembre, i l’èxit o el fracàs dependrà en bona part de l’actitud dels que més directament han d’aplicar la nova llei a les escoles, és a dir els mestres.
I mentrestant, el jovent surt de l’escola pública com surt, més aviat bastant mal preparat per a la vida que els espera fora. Almenys això és el que diuen tots els estudis sense excepció. La majoria dels responsables polítics en són molt conscients i actuen en conseqüència, és a dir portant molts d’ells els seus fills a l’escola privada, concertada o no, o a unes poques escoles públiques que, excepcionalment, degut a unes determinades circumstàncies, mantenen un alt nivell de qualitat. En aquest aspecte, l’exemple del President de la Generalitat (fets, no paraules) portant els seus fills a l’escola alemanya és tota una declaració d’intencions.
9 comentaris:
En aquest tema de la LEC s'ha de dir que alguns mitjans no van estar a l'alçada quan deien que els mestres no estem a favor d'aquesta llei.
Gregorio Luri, ex-professor i autor de "L'escola contra el món", diu alguna cosa així com que en alguns sectors educatius hi ha una utopia pro-maig 68 que no s'acosta a la realitat i això fa anar malament el sistema, el seu llibre val la pena i s'explica millor que jo.
Jo penso que la LEC és necessària i en línies generals està molt bé, tot i això m'hi sobren articles que incomprensiblent s'han inclòs que fan referència a la subvenció a escoles segregadores per sexe; entenc que els sindicats hagin protestat enèrgicament aquests punts però no comparteixo la "demonització" que tenen els sindicats cap a l'escola concertada. D'altra banda estic a favor que els diputats, mestres de pública o qui sigui escullin l'escola que vulguin sigui aquesta pública o no; el cas és anar a veure-les totes en el moment de les portes obertes i després de la informació escollir la que més s'adapti al que vols: PEC, horaris, menjador, equipaments,extraescolars, proximitat, preu, AMPA, etc...
Salut
No és cert que els sindicats no hagin canviat en trenta anys.Pensa que abans defensaven drets i ara defensen privilegis.
Jordi,
Sempre és enriquidor rebre comentaris "des de dintre", i el teu te l'agraeixo especialment.
Joan,
Sense generalitzar, doncs penso que segurament hi deu haver una mica de tot, la teva frase és un bon esquema del tema que ens ocupa.
Miquel,
gràcies pel post, perquè també s'agreixen els comentaris des de fora assenyats, no sempre les crítiques a l'escola, al sistema educatiu són respectuoses, com la teva. Opino com el Jordi Roca, la visió que és té d l'escola no sempre és la que representa la realitat i els mitjans, parcials moltes vegades, només utilitzen a determinats personatges que repeteixen un determinat discurs. Aquesta "primera" llei d'educació de Catalunya és bona en conjunt ( el tema escoles segregadores és un puntet negre en l'oceà del que proposa) i permetria gestionar el sistema amb eines modernes; només cal que ens hi posem, tots, incloses empreses i Govern, amb recursos suficients, els que hi treballem ja sabem el que és tirar del carro i ho seguirem fent..gracies amic
Trina,
Que titllis els meus comentaris com a assenyats no sé si em convenç massa. Jo tinc una certa vocació d'enfant terrible, de provocador. Potser és que darrerament, amb la calor, he abaixat una mica la guàrdia.
Miquel,
en aquest cas són assenyats...però tens raó, no deixis de ser l'enfant terrible dels blocaires...;-)
Això s'arregla rapidissim. Treiem TOTS els concers economics i fins que totes les públiques no lliguin gossos amb llonganisse, tinguin canons projectors a cada aula i instal·lacions d'última generació i fem fora als professors paràsits, mentre formem als que estan al peu del canó, no donem ni un ral a la privada. En 2 anys crec que tenim un sistema públic eficaç d'ensenyament.
La de gent que estem en llista d'interins mentre les aules de la pública són massificades i es subvencionen escoles de l'OPUS que fan segregació sexual...
Això és can pixa...
I també s'ha de dir que molt de mal ve des de dins, que hi ha qui camufla la seva incompetència i ganduleria d' "educació superprogre"
L'educació no és una bajanada... és el nostre futur...
Bon dia Dani,
Sobre la teva dràstica proposta:
1/ i mentrestant, què fem amb el 40% d'alumnes que no són clients de la pública?
2/ Com es fan fora als professors paràsits que dius, que haberlos haylos? Sembla ser que la llei els empara, com empara a qualsevol funcionari.
3/ Dius "no donem ni un ral a la privada", Et recordo que aquests "rals" són de tots, també dels partidaris de l’escola privada, que també s’han de respectar. En el cas de Catalunya, estem parlant de quasi la meitat de la població.
4/ Sobre la meva posició contrària a la segregació per sexes, però no a que s'hagi de castigar financerament a qui pensi diferent, ja en vaig parlar:
http://elradardesarria.blogspot.com/2009/05/separacio-de-sexes-lescola.html
i no he canviat d’opinió.
5/ Sempre he cregut que el veritable debat no hauria de ser entre pública i privada sinó entre escola de qualitat i escola menys bona. I en tots els àmbits de la vida, per que hi hagi millora hi ha d’haver competència. Sense competència la gent s’apoltrona.
i 6/ Si deixessis d’estar a la llista d’interins i guanyessis l’estabilitat laboral que tothom es mereix, què passaria amb el teu interessant blog? Suposo que no el tancaries, oi?
Publica un comentari a l'entrada