.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

dimarts, 30 de juny del 2009

Ryanair, mai més... segurament

Justificació completaReconec que des del dia que ens vam conèixer Ryanair i l’autor d’aquest blog no som precisament amics. Ens limitem a una relació ocasional de client-proveïdor i para de comptar. És allò que et passa amb un que ja d’entrada no et cau massa bé. Després és molt difícil redreçar la relació.

Fa uns dies vaig haver d’anar a un aeroport que hi ha a Vilobí d’Onyar per agafar un vol low cost d’aquesta companyia. He volat amb aquesta gentussa unes quantes vegades, gairebé sempre quasi per obligació, al ser l’única companyia que m’oferia vol directe a determinats aeroports. Cada cop que hi volo em prometo a mi mateix no tornar-ho a fer mai més. Però passa el temps i, per motius diversos, un que és dèbil hi torna a caure.

M’ho torno a proposar: Ryanair, si de mi depèn, mai més. Bye bye. Estic segur que si es fes una classificació de les companyies aèries low cost en funció del tracte desconsiderat al passatger, Ryanair estaria al podi i, molt possiblement, ocuparia el caixó més alt. És impressionant com una companyia aèria pot arribar a maltractar el client des del mateix moment de comprar el bitllet fins a l’arribada al aeroport de destinació. I el que més em sorprèn és veure com la majoria dels seus clients (que intueixo no deuen freqüentar massa altres companyies aèries) sembla agafar-s’ho com si fos la cosa més normal del món.

Com a tothom, viatjant amb avió m’han tractat malament, tant als ridículs controls de seguretat dels aeroports (un dia haurem de parlar del personal de Prosegur) com per part de les companyies aèries. De fet, des de fa uns anys i comparat amb el que era abans, viatjar amb avió (de la companyia que sigui i des del aeroport que sigui) s’ha convertit en una cosa bastant desagradable. Això no és cap novetat. El que a mi em sorprèn de Ryanair és que aquesta gent et tracta malament sempre, i s’esforça especialment en avançar en aquest sentit, mentre el client s’ho agafa amb una resignació que no puc entendre ni compartir.

Des de no permetre’t reservar seient al comprar els bitllets, sense cap motiu tècnic que ho justifiqui, fins a les amenaces de fer-te pagar quaranta euros per trajecte (més del doble del preu del bitllet!) si et presentes al aeroport sense haver-te imprès abans les targetes d’embarcament, passant per les dràstiques i ridícules restriccions per a l’equipatge de mà. El preu base del bitllet pot ser aparentment barat però a la que et despistis una mica et pot sortir més car volar amb Ryanair que fer-ho amb la classe business de Lufthansa. I una cosa no té absolutament res a veure amb l’altra.

Això per no parlar del excessivament especulat espai que hi ha entre seients, sobretot si el passatger fa més de metro seixanta i no pot agafar les fileres de les sortides d’emergència, tot i que en aquest aspecte haig d’admetre que no hi ha massa diferència amb altres low cost. Això sí, perquè sembli que hi ha més espai del que realment hi ha, Ryanair ha suprimit les bosses que hi havia al respatller del seient del davant, així com la possibilitat de regular-ne la posició. Ara tots els respatllers estan sempre en posició vertical. L’avantatge és que si el passatger que tens al davant és poc considerat, ara no et pot molestar abaixant exageradament el seu respatller. L’inconvenient és que si el vol dura massa arribes fet un cromo. Això sí, el diari l'has de portar a la falda durant tot el viatge.

Pèrdua de maletes. A la revista Ryanair your free copy que reparteixen entre el passatge (de free copy res de res, que abans d’aterrar te la reclamen i l’has de tornar) hi ha un article que parla del rànquing de qualitat de les companyies aèries europees. Ryanair és la primera per la poca incidència en la pèrdua d’equipatges. El que no es diu en aquest estudi és que cada peça que factures te la cobren apart a un preu sovint superior al cost del bitllet, amb el resultat pràctic que la taxa de viatgers que factura la maleta és molt baixa. Llavors no ens ha d’estranyar que la taxa de maletes perdudes per passatger transportat també sigui baixa. I és que si les maletes no es facturen no s’acostumen a perdre. Per cert, l’estudi imparcial del que tant presumeixen l’han fet entre Aer Lingus (que em sembla que és propietat de Ryanair), la pròpia Ryanair i un organisme que ara mateix no recordo. Tot queda a casa.

Això sí. Després arribes a l'aeroport de destinació i t’oblides d’aquesta gentussa low cost que t’hi ha portat i que encara no ha après que hi ha una cosa que se’n diu servei al client. Bé, oblidat del tot tampoc. A alguns ens queda el sa exercici del derecho al pataleo.

15 comentaris:

Anònim ha dit...

Hi ha molts que no han viatjat mai en cap altre companyia. A mi em va passar quan viatjava en 3ª amb la Renfe, creia que alló era viatjar, fins que vaig poder canviar de classe.

Anònim ha dit...

L'altre dia vaig sentir per la ràdio que en el futur no hi hauran ni finestres; així s'estalviarà en la construcció dels avions i es millorarà l'aerodinàmica, amb lo que cosumiran menys...

... de totes maneres, si no vols pols, no vagis a l'era. Prefereixo això, als tutes en autobus que s'havien de fer fa anys per anar per exemple, a Paris o a Roma... Però és com tot, al final un s'acostuma a lo bo i perd de vista com éren les coses abans...

Ep, però que el dret a queixa el tenim sempre; no perquè abans les coses fòssin pitjor, hem perdut el dret a reclamar una millora per les situacións actuals. Sempre, encara que el bitllet ens hagi costat menys que un menú del Mc Donalds, o que els treballadors de la companyia també siguin persones, encara que mal pagades...
A mi també em passa moltes vegades als Restaurants, cada cop prefereixo pagar més que no deixar-me enganyar per un menú econòmic on et prometen l'oro i el moro... si es que "lo barato sale caro"...

Clidice ha dit...

No he volat mai amb Ryanair, tampoc és que hagi de volar gaire, només per lleure, però d'altres companyies, com Spanair, ni te cueng! :(

Anònim ha dit...

Jo amb qui no volo és amb la companyia del senyor Piqué, Vueling, no tinc ganes de donar diners a gent "així", de fet inclús prefereixo pagar una mica més en altres companyies per, alhora, lluitar contra el tòpic de que els catalans som garrepes.

Rafel Luján ha dit...

Benvolgut Miquel,

L'agost passat vaig volar amb Ryanair i vaig fer la mateixa reflexió que tu (que vaig refermar quan la companyia en qüestió va insinuar que podria fer pagar 1€ per cada cop que un passatger anés al servei)

Estic plenament d'acord amb què Ryanair maltracta el passatger, fent que es formin cues espontànies de passatgers per tal d'embarcar, tots asseguts a terra, famílies amb nens petits...

Vam tenir turbulències en el viatge (cosa ben normal, d'altra banda), mentre els senyors de Ryanair no paraven de llençar anuncis per megafonia "rasqui i guanyim faci's milionari amb Ryanair, etc"

En definitiva, que el tracte que m'ha donat aquesta companyia el considero indigne.

Felicitats pel post!

Rafel Luján ha dit...

Afegeixo...

La companyia xinesa Spring Airlines es planteja estalviar diners fent que els passatgers viatgin... a peu dret!

http://tinyurl.com/koavyo

Esperem que en Michael O'Leary no ho llegeixi!

Salvador ha dit...

Renoi, d'aquí a pocs dies haig de volar amb clickair i gairebé m'esteu fent agafar por...

I de tornada torno amb Vueling... ja hi vaig volar una vegada i el tracte em va semblar molt correcte, i a més en català i vaig poder reservar seient per internet...

En fi, que això de volar, realment cada vegada és més emprenyador

Miquel Saumell ha dit...

Ramon,
Sí, sense poder comparar resulta difícil valorar-ho.

Ramon,
No m'imagino anar en un avió sense finestres. Em sembla que m'agafaria claustrofòbia.

Clidice,
Si no hi has volat mai no ho pots valorar. Ryanair és una companyia diferent a la resta.

Rafel,
Content de retrobar-te. Tot això de les cues espontànies a l'aeroport, la venda compulsiva dels “rasca-rasca” i altres maldats no les vaig incloure per no allargar-ho tant. I això que dius de viatjar a peu dret pot ser tota una nova experiència... pels altres.

Salvador,
Res a veure Ryanair amb Vueling. Pots anar tranquil, començant per l’antiguitat dels avions. El més antic de Vueling el vaig estrenar jo fa exactament només cinc anys, per tant m'imagino que la mitjana d'edat deu ser d’uns 2-3 anys. Clickair els té més antics, ja que són heretats d'Iberia i d'altres companyies. La mitjana d’edat dels avions de Clickair em sembla recordar que està sobre els 12-13 anys.

Unknown ha dit...

Per desgràcia els joves ens hem acostumat a no veure el món aeronàutic com quelcom d'un altre nivell. Per desgràcia encara existeix quelcom que la majoria no ha de patir gaire sovint: Regionals RENFE... trajectes com Barcelona-Tortosa (2h 20m) on molta gent no pot seure fins meitat del trajecte, sense cap servei a bord i a preu de vol low cost (15 euros anar i tornar). Això és gravíssim, però té menys ressò tot i que afecta més gent.
Dit això, a mi Vueling em sembla molt interessant. He tastat altres low cost (incloent-hi quatre Europees i dues nord-americanes) i em sembla, de llarg, la que m'ofereix una experiència de vol més interessant i una lògica de preus correcta (si compres un vol per l'agost amb 3 mesos de temps no trobes preus astronòmics, cosa que sí passa amb Ryanair).
Clickair, com diu aquell "ni fu ni fa".

Miquel ha dit...

Això del low cost ho duen a un extrem tan radical que no es gasten ni diners en formar el personal que ha d'atendre el client... Almenys que no deixin de gastar per formar els pilots!

Jo també he fet servir el derecho al pataleo alguna vegada, un avió de Continental Airlines es va espatllar i em van fer passar una nit a l'hotel Renaissance allà a la vora del Prat, òbviament vaig reclamar una compensació almenys igual del valor del vol, més enllà del meu vol que jahavia pagat sense cap cost afegit, que s'havia retardat més de 24 hores. Al cap de 1 any i dos mesos m'arriba una carta i em diuen que m'abonen 200 dòlars i tan tranquils. 14 mesos més tards ja se m'havien passat totes les ganes de seguir barallant-me amb aquesta gentola. No saben res.

Miquel Saumell ha dit...

Andreu,
Si et serveix de consol, per anar en tren a Vic es tarda ara cinc minuts més que als anys trenta del segle passat.
Vaig estrenar Vueling quan va començar a operar amb només dos avions, aquesta setmana fa cinc anys, i utilitzo aquesta companyia amb una certa regularitat. Coincideixo amb la teva valoració tot i que amb la fusió amb Clickair/Iberia ja veurem què passa. Millorar segur que no milloren

Miquel,
Jo també vull pensar en la professionalitat dels pilots, tot i que els seus sous no són res de l'altre món, almenys comparats amb els d’Iberia i altres companyies "high cost".
Continental: dius que no saben res però jo penso que sí que en saben, especialment de fer avorrir el client en cas de reclamació.

Anònim ha dit...

Barcelona-Tortosa 2n 2.20!!!, Jo us recomanaria el Barcelona-Lleida, passant per Calaf (2h) i Tàrrega (3h) i arribar a Lleida (en 4h) veien la catalunya interior!!!

Miquel Saumell ha dit...

Ramon,
Això és més del que es tardava per anar a Paris a Nyork amb el Concorde!

Frans ha dit...

Tot i haver tingut relativament bones experiències amb Ryanair (en 3 ocasions l'avió va arribar abans), sempre he tingut la sensació que és un exemple que amb el poc que costaria fer les coses bé, sembla que s'esforcin en mantenir una imatge de pirates aeris. Com ha dit l'andreu, als EUA hi ha exemples de com aconseguir bons beneficis i marges amb un model low-cost amable i que s'esforça per tenir una bona relació amb els clients. Vueling sembla que ho intenta una mica, el que és d'agrair.
(Parlant de trens sinistres, mai no serà prou reconegut el talgo a Montpellier)
(i parlant dels respatllers, crec recordar que ryanair els va fer fixos no per qüestions d'espai, sinó perquè si treia el mecanisme reclinatori hi havia una cosa menys que es podria espatllar i, per tant, era una despesa menys de manteniment)
En tot cas, ryanair mai no és la meva primera opció.

Miquel Saumell ha dit...

Gràcies, Frans. Veurem si amb la seva incorporació al grup Iberia, Vueling segueix amb la mateixa filosofia de negoci.