.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

divendres, 13 de març del 2009

Quins avantatges ens comporta ser espanyols?

Plantegem-ho des d’una visió pràctica i deixant, això sí, les grans declaracions patriòtiques i els sentiments al marge. El debat dels sentiments és un altre i sovint esdevé irracional. Per tant, prefereixo plantejar-me aquestes coses des de la racionalitat més extrema. La pregunta que sovint jo mateix em faig i faig a gent del meu entorn seria aquesta: de què ens serveix ser espanyols? La pregunta és molt senzilla i oportuna alhora. Però per més que hi pensi no hi sé trobar cap resposta convincent. Convincent per a mi vull dir. No em valen els arguments dels que em responen preguntant-me per la seva banda si és que no m’agrada la pintura de Velázquez, el pernil de Jabugo o el Tio Pepe. M’agraden totes aquestes coses i moltes més. Però és que potser tot això ara ens ho regalen i si no fóssim espanyols ho hauríem de pagar? Oi que no? Doncs és el mateix que passa amb el foie i el champagne produïts a França. S’ha de ser francès per poder menjar foie gras del Périgord? Oi que no? Doncs amb el vi negre de Rueda o l’alvariño blanc de Galícia passa més o menys igual, és a dir, es poden consumir amb tota tranquil·litat sense necessitat d’ensenyar cap passaport a la botiga o al restaurant. Però tot i això encara et trobes amb gent que et vol convèncer insistint en els fantàstics paisatges i monuments, i tota la riquesa del folklore i festes tradicionals que et trobes viatjant per Espanya, com si pel fet de no ser espanyol un no en pogués gaudir igualment. A mi m’agrada Emilia-Romagna i no tinc cap necessitat de ser italià per anar de tant en tant a aquella regione. Aclarits aquests petits detalls, que podríem ampliar amb altres delicadeses com el famós chuletón d’Àvila, el fantàstic paisatge del Valle del Jerte a la primavera, o el Museo del Prado tot l’any, em torno a preguntar: sentiments a banda, de què ens serveix ser espanyols? O, si voleu, aquesta altra versió: quins avantatges ens comporta ser espanyols? Parlo evidentment d’avantatges pràctics. Als inconvenients ja ens hi referim prou sovint i crec que avui no cal incidir-hi. I un aclariment final: no ser portuguès no vol dir anar contra Portugal. Al contrari. Jo no sóc portuguès ni tinc cap intenció de ser-ne però cada vegada que hi vaig m’agrada més aquell país. De vegades les coses alienes es valoren més des de la distància i des de la diferència, encara que només es tracti de la petita o no tan petita diferència que hi ha entre els documents que els viatgers de diferents nacionalitats mostrem al policia de la duana quan sortim cap a l’estranger.

8 comentaris:

Toni Rodon ha dit...

Completament d'acord amb el què comentes. Però és difícil que la gent ho percebi. Racionalitat i sentiments van gairebé sempre de la mà. I ja se sap que parlar d'aquestes coses amb serenitat en aquest país (i encara més en el del costat) no resulta gens fàcil...

Maurici ha dit...

Si l'invent del Pias Basc(PSE & PP) els mig funciona ja pots anar buscant de manera evident alternatives que et convencin per a a ser espanyol pels quatre costats

Unknown ha dit...

Quan estàs a determinats països, amb problemes polítics, malentesos, ser espanyol és un avantatge. Hi ha casos de gent amb passaports llatinoamericans que les ha passat putes en situacions extremes.
Com a mínim millor ser Espanyol que d'Uzbekistan en aquests casos (també per probabilitat de tenir cos diplomàtic a prop)... però tret d'això, i aprofitant que l'idioma espanyol també és útil (tot i que no el perdríem ser independents) a la llarga tampoc és gaire important.

Miquel Saumell ha dit...

Toni,
Encara que no resulti fàcil tots plegats hauríem de fer un esforç per separar racionalitat i sentiments, sense perdre la serenitat, i molt especialment durant l’etapa de fer pedagogia de cara a una eventual consulta popular.

Saltenc,
A Euskadi l'invent ja funciona des de la mateixa nit electoral i no crec que el PPSOE es deixi perdre aquesta oportunitat. Però posats a buscar alternatives penso que és millor inclinar-se per aquelles que se surtin una mica del conformisme imperant, encara que sembli que no serveixen per res.

Andreu,
Tot això que dius tindria una certa lògica si no fos... si no fos que estic convençut que al meu passaport hi posaria "Comunitat Europea - Catalunya". Res a veure amb Llatinoamèrica i Uzbekistan. I quant a l'idioma, jo sóc dels convençuts que un cop surto de casa com l'anglès no hi ha res.

Toni Rodon ha dit...

Andreu,

Sincerament no veig que la comparació sigui del tot útil. Posats a comparar, per què no ens comparem amb Suïssa, Suècia o Baden-Wüttemberg.

Per sort, estem molt millor que molts països del món. D'acord. Això vol dir doncs que ja no cal fer res? L'Estat espanyol és avui modern. Doncs solucionem d'una vegada aquest problema de "país" de forma civilitzada. Perquè recordo que l'status quo actual afavoreix a uns. I, aquí, la comparació, com bé saps, sí que podria ser efectiva. No mirant Uzbekistan o Etiòpia, sinó altres països que tenim al voltant que "això" ja fa temps que ho van solventar.

Unknown ha dit...

Planteges una pregunta en termes de present, jo la contesto en termes de present. I em reafirmo, perquè ho he viscut, dos turistes, un català amb passaport espanyol i un altre argenti (no parlo de cap país tercemundista)es queden penjats a un país africà. Ràpidament l'ambaixada espanyola es posa en contacte i treu tots dos d'allà. És clar, amb la UE la francesa o la italiana ens treuria d'allà si no hi hagués espanyola. Però jo em limito a contestar per a què serveix tenir passaport espanyol AVUI. doncs ens serveix més que a d'altres, no entro a consolidar si és o no bo, si el volem o no. Jo no voldria aquest passaport però dóna més agilitat que a un patriota argentí, paradoxa, oi?
És clar que sent independents caldria treballar per tenir el passaport vinculat a la UE, no he dit pas el contrari, tot i que reitero el meu escepticisme amb el funcionament de la UE sense una solució amb l'Estat espanyol.
Toni, respecte les formes de sol·lucionar el tema, els models a seguir per mí són els que ho han fet de forma pacífica, tot i que per desgràcia de moment no els ha anat del tot bé (québec, Escòcia, Flandes).El cas del bàltic, en plena desintegració d'un estat i amb problemes de cohesió social dividits, i el dels balcans, amb una guerra especialment cruel a Bòsnia, no són ideals (tot i que cal tenir-los presents).

Clidice ha dit...

Hola Miquel,

m'ha agradat aquest post perquè penso el mateix que tu. Que la independència és una qüestió eminentment pràctica i raonable. És evident que Espanya i nosaltres no veiem les coses de la mateixa manera, aleshores perquè hem de continuar amb ells. Una separació amistosa fins i tot milloraria les relacions entre ambdós països i, si em permets la ironia, ens podríem permetre enviar-los el 0.7% en solidaritat. El mal és que la gent, a la que parles d'independència o bé t'acusen d'excessivament economicista o treuen els "valors" i els "sentiments" a la palestra. És difícil lluitar contra tants anys d'in-educació forçosa :(

Felicitats pel bloc :)

Miquel Saumell ha dit...

Gràcies, Clidice, et contesto al teu blog.