.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

dijous, 9 de setembre de 2010

La Chery a canvi de la Sony i la Nissan?

Durant els famosos 23 anys un munt d’empreses japoneses es van establir a Catalunya. Durant els darrers 7 anys les empreses japoneses han anat marxant de Catalunya. Aquests són els fets i potser algú pensarà que això són casualitats. Bé, el pensament és lliure. Deixant de banda les desastroses xifres de l’atur, la notícia econòmica de la setmana passada a Catalunya va ser l’anunci del tancament de la fàbrica Sony de Viladecavalls. No deixa de ser un sarcasme que l’anunci es fes mentre el president del govern espanyol es trobava precisament de visita al Japó on, per cert, hi ha la seu central de Sony. Deixem-ho aquí i no fem més sang però s’ha de reconèixer que si més no el detallet dels japonesos crida l’atenció.

Coincidint amb les dates, el president del govern català va anar a la Xina per negociar el possible establiment d’una fàbrica Chery a Catalunya. Es tracta d’un fabricant xinés de cotxes quasi desconegut a occident. Per situar-nos, si l’altre dia parlàvem dels top manta on els Louis Vuitton falsos són un dels productes estrella, si hi hagués el top manta dels cotxes el producte estrella serien els cotxes xinesos de la marca Chery. Fabriquen cotxes copiats d’altres fabricants i per aquest motiu sovint tenen plets amb empreses de la competència, així com la prohibició de vendre a la majoria dels mercats occidentals. A la Chery són tan pirates que fins i tot van copiar el seu propi logo, i no en van copiar un de discret sinó el d’una de les marques japoneses més prestigioses, Infiniti, propietat de la Nissan. Ara mateix no recordo com va acabar aquell plet però la Chery juga sempre amb l’avantatge que la justícia xinesa aquests temes no els considera greus. Tothom qui hagi treballat amb la Xina sap que la propietat intel·lectual i les patents allà són considerades collonades que no es persegueixen gaire.

Amb poques excepcions, de tots aquests detalls i d’altres com les vergonyoses polítiques salarials de la Chery aquí no se n’ha parlat gaire i em sembla que tenen la suficient importància com per no amagar-los. M’agradaria saber la cara que van posar els dirigents de la Nissan, també amb fàbrica a Barcelona, en saber que Montilla promocionava l’empresa que els fa tant la punyeta. O és que potser el govern ja sap que la continuïtat de la Nissan a Barcelona també té els dies comptats?

5 comentaris:

Clidice ha dit...

no es pot jugar al gran estadista quan no se n'és i no es tenen idees. però ja ho veus! al final del tot una arriba a la conclusió que, en realitat, tant li fa qui hagi a la Plaça de Sant Jaume, estem en mans del capital i serem allò que ells vulguin. la impressió que he tingut de l'actuació del senyor Montilla en aquest afer, i en tots els afers econòmics que s'han televisat, era la d'un subordinat que va a veure "l'amo". mai l'hem vist capaç de dur el timó. els altres? bé, podran fingir el que vulguin, però la realitat és tossuda i s'entesta en ser.

Esther ha dit...

Jo crec que tot plegat només ha sigut el llançament d'un altre globus sonda del govern per a l'opinió pública i prou. No crec que la política empresarial de Chery vulgui establir-se a Catalunya -comparant la permissibilitat de Xina amb la de Catalunya, ep- si no és per sucoses subvencions, i fóra bo subvencionar el que ja tenim establert aquí.

Ara bé. Si a les terres tarragonines arribés una factoria gran amb llocs de treball per a tots els que s'han quedat a l'atur del sector automobilístic a les nostres comarques crec que no dirien pas que no.

Salutacions.

Miquel Saumell ha dit...

Clidice,
Aviat tindrem l’oportunitat de veure si el seu successor a la Plaça de Sant Jaume ho fa millor i ens treu una mica de la mediocritat en la que estem instal·lats. Per això serveixen les eleccions.

Esther,
La Chery només s’establiria a Catalunya si tingués garantit el dret a poder vendre els seus cotxes "low cost" a Europa, però tal com estan les coses això Brussel·les no ho permetria... i la General Motors (de qui copien els models) tampoc.

jordi Rey ha dit...

sense voler discrepar hi ha un parell de coses a tenir en compte: tot i que l'origen de molts empreses xineses es la copia, tot i com es feia a Espanya no fa gaire, la realitat es que moltes empreses xineses avui milloren les copies i comencen a superar els originals en alguns àmbits.
D'altre banda crec que aquest cotxes no tenen destinació majoritària a Europa sinó Africa on encara no poden pagar els cotxes europeus o japonesos.
Ull que els xinesos son pacients i no tenen un pel de tontos, treballen com formiguetes i les formigues ja se sap, un bon dia les descobreixes i l'endemà ja no saps que fer per treure les del damunt, i perdó per la comparació

Miquel Saumell ha dit...

Jordi,
Evidentment a la Xina hi ha de tot, també fabricants seriosos. Quan els Chery, si els volen vendre a l'Àfrica no té massa lògica que els vulguin fabricar a Catalunya. I la comparació final que fas la trobo molt encertada.