.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

dijous, 15 de maig del 2008

“Spam”, un fenomen en augment

Amb el terme spam es coneix aquell conjunt de missatges de tota mena que t’envien per correu electrònic sense el teu permís, sense haver-ho demanat i fent un ús indegut de la teva adreça electrònica. Hi ha qui en diu correu brossa. L’equivalent de l’spam en el correu de sobre i segell seria similar a allò que en diuen correu comercial que, més sovint del que voldríem, ens trobem a la bústia.

Els servidors de correu electrònic, no tots però sí la majoria, ja han anat trobant determinades aplicacions informàtiques per tal d’evitar que aquests missatges no interfereixin massa en l’activitat normal dels seus clients. No estem parlant de bestieses. Conec gent que rep més d’un centenar de spams cada dia, és a dir, dotzenes de milers de spams cada any, i convé recordar que abans d’esborrar-los sempre és bo donar-hi una ullada ja que a vegades entre els spams s’hi barregen missatges que no ho són. Però al marge d’aquest petit inconvenient (en el meu cas, amb una cinquantena de spams diaris que rebo, esborrar-los m’ocupa menys d’un minut el dia), crec que el problema anirà deixant de ser-ho.

Hi ha també, però, el que jo anomeno com a spam telefònic. Són totes aquelles trucades que rebem en número creixent en les que ens ofereixen tota mena de productes i serveis, pretenen fer-nos enquestes, ens proposen canviar de companyies de serveis (telèfon, aigua, gas, electricitat, internet, ...). Aquí, que jo sàpiga, encara no s’ha inventat cap manera efectiva d’evitar aquestes trucades i, en conseqüència, cadascú s’ha hagut de muntar un sistema de protecció propi.

El meu mètode particular de protecció és el següent: 1/ si se m’adrecen en un idioma que no és el meu, els pregunto si saben EXACTAMENT on estan trucant, afegint-hi que dubto que si truquen a Anvers gosin fer-ho en un idioma que no sigui el flamenc. Acostuma a funcionar i aviat s’acaba la conversa. 2/ Si em comencen a tutejar els pregunto si ens coneixem d’abans, i els en demano els detalls. 3/ Si segueixen fent-ho, que sovint ho fan, els pregunto si tenen ordres de tractar la gent amb aquesta familiaritat; si em contesten que sí, els demano que vull parlar amb el seu cap abans de seguir amb la conversa. 4/ Si tot i així encara insisteixen, els pregunto d’on han tret el meu numero de telèfon ja que jo no he donat autorització a ningú per que s’utilitzi el meu telèfon per canalitzar propaganda. 5/ Si a la pantalleta del telèfon veig que em truquen des d’un número que comença per 54 (Argentina), cosa que passa sovint, els pregunto quin temps fa allà baix i immediatament després passo a l’opció 1. 6/ Si insisteixen a fer-me una oferta els contesto que en aquesta casa tenim per norma considerar només ofertes per escrit. I 7/ Si em falla tot els dic ho sento, la senyora ha sortit, i jo no estic autoritzat per atendre aquesta trucada. Sentint-ho molt hauré de penjar.

Dit això, tinc un especial interès en deixar clar que les persones que ens fan trucades spam no tenen evidentment cap culpa de les molèsties que ens causen. Es tracta de gent que es guanya la vida honestament, de la mateixa manera que altres se la guanyen fent altres activitats. Acostumen a ser persones joves i ben preparades però amb uns sous, això sí, per sota del nivell mileurista, i que fan la feina poc agraïda de les empreses que hi ha al darrera. És gent que ha d’aguantar reaccions de tota mena per part dels clients sense perdre mai els nervis.

Vistes les creixents molèsties que ens causen les trucades spam crec que s’hauria de regular aquesta activitat. Com a suggeriment que se m’acut sobre la marxa, es podria començar per crear un registre d’abonats que expressament renunciïn a rebre aquestes trucades, juntament amb una normativa que fos realment efectiva per protegir aquesta negativa. A mi em poden posar el primer de la llista.