.


"Que la prudència no ens faci traïdors" (Jordi Carbonell, 1924-2016, polític i filòleg)
"Error és que pensant que pots fer poc, no facis res" (Edmund Burke, 1729-1797, pensador polític britànic)
"Ningú gasta els diners dels altres amb la mateixa cura que gasta els seus propis" (Milton Friedman, 1912-2006, economista nord-americà, Premi Nobel d’Economia)
"Journalism isn’t just about the questions you ask, but the questions you don’t" (Alexandria Ocasio-Cortez, congressista nord-americana)
"Self-determination is a right, not a crime" (ANC)

dimecres, 13 de febrer de 2008

Premsa de Barcelona. Premsa de Madrid

Tinc constància que aquest blog se’l miren, com a mínim, més de mitja dotzena de periodistes. El seu autor no ho és però segueix de prop i amb molt interès el món periodístic i els importants canvis que s'hi produeixen darrerament. I els que estan per venir! Així veu tot això un que s’ho mira des de fora. Des de fora del tren i, també, des de fora del periodisme.

Ahir dimarts, al voltant de les 7 del vespre, les versions electròniques dels diferents diaris de paper ho titulaven així:

· els cinc diaris barcelonins:

Magdalena Álvarez anuncia que el TGV entrarà en servei el dia 20 en el tram Tarragona-Barcelona (Avui)
La ministra Álvarez anuncia que l'AVE arribarà a Barcelona el dimecres 20 de febrer (El Periódico)
La ministra Álvarez anuncia que el AVE llegará a Barcelona el miércoles 20 de febrero (El Periódico)
La ministra Magdalena Álvarez anuncia que el TGV arribarà a Barcelona el 20 de febrer (El Punt)
Magdalena Álvarez prueba el AVE a Barcelona y anuncia su apertura para el miércoles 20 (La Vanguardia)

· els cinc diaris madrilenys (tot i que, la majoria, de capital no madrileny):

El AVE llegará a Barcelona el día 20 (ABC)
El AVE llegará a Barcelona el miércoles 20 (El Mundo)
El AVE llegará a Barcelona el 20 febrero (El País)
El AVE llegará a Barcelona el próximo 20 de febrero (La Razón)
El AVE llegará a Barcelona el 20 de febrero (Público)

Tan sols una paraula coincideix en els deu diaris: Barcelona. I també un número màgic, el 20. Serà també pels vint anys de retard?

Per altra banda, destaca la quasi unanimitat de la premsa madrilenya (a Madrid, amb els temes realment importants quasi sempre van d’acord), i tot això contrastant amb la premsa barcelonina, una mica més barroca i detallista en aquesta ocasió.

Coincideixen també els cinc diaris madrilenys en el fet de no mencionar, ni per cortesia, a la ministra ni partía ni doblá, cosa que sí fan els cinc diaris d’aquí. Un agraïment sincer o potser (és la meva intuïció) un excés de masoquisme barceloní? Podem intuir-ho, sí, però no ho sabrem mai del cert.

Dit això, ara per ara no se m'acut cap altra conclusió; conclusió educada i publicable, s’entén. De les altres me’n sobren.

Bé, sí, l’Avui i El Punt s’equivoquen, un cop més. El TGV no és el tren que ens ha de connectar amb l’oest sinó el que ens ha de portar cap al nord i que, al pas que va, quan arribi ja serà obsolet i l’haurà superat el nou AGV que ja s’està provant a França, un tren encara més modern i més ràpid que el TGV.

Mentrestant i a falta de Renfe (i d’Iberia), els que des de Barcelona van sovint a Amsterdam, Bilbao, Lisboa, Paris, etc. sort en tenen de Vueling i altres.